Fagprat på fredag: Spesialundervisning og barns trivsel, læring og utvikling

SpedAims inviterer til faglig påfyll med Ratib Lekhal ved Institutt for pedagogikk, UiO.

Bildet kan inneholde: erme, flash fotografering, begivenhet, jobb, anlegg.

Ratib Lekhal jobber som førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk på Universitetet i Oslo. I forskningen sin ser han mest på de yngste barna og hvordan ulike aspekter i barnehagen påvirker utviklingen.

— Jeg ønsker å finne ut om tiltak fungerer når de slippes ut i barnehager og skoler utenfor rammen av stringente forskningsmessige forhold.

Krevende forskningsfelt

Lekhal har også forsket mye på spesialundervisning, der han særlig har sett på om det å få et vedtak om spesialundervisning har noen effekt på barnas trivsel, læring og utvikling. Det er dette arbeidet han vil dele erfaringer fra i årets første Fagprat på fredag.

— Dette er et felt som er vanskelig å studere, og få studier har egentlig forsøkt med gode metoder. Derfor mener jeg det er behov for langt mer og bedre forskning på dette feltet. Jeg håper det jeg viser til kan inspirere andre til å forstå viktigheten av disse forskningsspørsmålene, selv om det er vanskelig og usikkert felt å studere metodisk.

Gratis og åpent for alle

Fagprat på fredag med Ratib Lekhal kan følges på Zoom fredag 13. januar kl 13.00

Mer om SpedAims

Nyhetssak: Toppforskingssenter i spesialpedagogikk opnar på UiO (Uniforum).

Emneord: Fagprat, SpedAims, spesialundervisning, Spesialpedagogikk
Publisert 6. jan. 2023 10:00 - Sist endret 18. jan. 2023 12:41