Fagprat med Maggie Snowling: Lesevansker hos barn med utviklingsmessig språkforstyrrelse (DLD): Risikofaktorer og tiltak

SpedAims inviterer til faglig påfyll med professor Maggie Snowling fra St John's College ved Universitetet i Oxford.

Maggie Snowling er en av verdens fremste eksperter innen språk- og lesevansker, og hun var første kvinne som ble president for det prestisjetunge St John's College ved Universitetet i Oxford. Forskningen hennes ser spesielt på underliggende årsaker til vansker knyttet til språk- og leseferdigheter, og hvilke intervensjoner som er effektive for å behandle dem.

Unik studie

I årets siste Fagprat, denne gangen på en torsdag, vil Snowling diskutere funn fra en longitudinell studie av barn med høy risiko for utvikling av språkforstyrrelser.

Bildet kan inneholde: briller, ansikt, briller, smil, frisyre.
Leder i SpedAims, professor Monica Melby-Lervåg (UiO), og professor Maggie Snowling, (St. John´s College, Universitetet i Oxford) Foto: Privat.

— Undersøkelsen Maggie skal snakke om er ganske unik. Her har de fulgt en stor gruppe barn med høy risiko for å utviklingsmessig språkforstyrrelse (DLD) på grunn av tale- og språkvansker i førskolealder. Disse barna er fulgt over lang tid, fra tre til ni års alder. Få undersøkelser er konstruert slik at de følger barn med risiko, blant annet fordi det er vanskelig å finne store utvalg, men det har de altså greid her, sier Monica Melby-Lervåg, leder i SpedAims.

Gratis og åpent for alle

Fagprat med professor Maggie Snowling kan følges på Zoom torsdag 8. desember kl 14.00

Mer om SpedAims

Nyhetssak: Toppforskingssenter i spesialpedagogikk opnar på UiO (Uniforum).

Emneord: Lesevansker, Språkvansker, SpedAims, Fagprat, Spesialpedagogikk
Publisert 17. nov. 2022 11:10 - Sist endret 17. nov. 2022 14:05