Podkast: Utdanning og opplæring i fengsel

Innsatte i norske fengsler har lik rett til opplæring som befolkningen ellers, men svært mange har mangelfull skolegang og mange strever med å lese og skrive. Vi har besøkt 24 år gamle «Isak» som jobber med utdannelsen sin mens han sitter inne i Oslo fengsel, og i studio sitter en forsker og en spesialpedagog klare for å svare på alt vi lurer på om opplæring i kriminalomsorgen.

Bildet kan inneholde: erme, bygning, vindu, jakke, reise.

«Isak» soner en dom i Oslo Fengsel og jobber med å få fullført skolegangen sin. Gjennom oppveksten slet han med konsentrasjonsvansker, og til tross for iherdig innsats ble han etter hvert hengende etter i skolen. Han droppet til slutt ut av videregående. I fengselet får han hjelp til å jobbe med konsentrasjonsvanskene og til å bedre lese- og skriveferdighetene sine. Foto: Fredrik Solli Wandem, SpedAims.

Hør episoden nå:

Spotify  /  Apple Podcasts

«Isak» har sittet inne i snart ett og et halvt år og slipper ut igjen tidligst i 2025.Gjennom oppveksten slet han med konsentrasjonsvansker, og til tross for iherdig innsats ble han etter hvert hengende etter i skolen. Han droppet til slutt ut av videregående. I fengselet får han hjelp til å jobbe med konsentrasjonsvanskene og til å bedre lese- og skriveferdighetene sine.

— Jeg skal prøve å fikse livet mitt. Få et A4-liv. Det var det jeg prøvde på hele tiden. Jeg drev med kriminalitet for å få et A4-liv.

I denne episoden får du høre «Isaks» historie fra han kom til Norge fra Somalia som seksåring, gjennom skolegangen, og til han til slutt endte opp som innsatt i Oslo fengsel, og i studio diskuterer vi hvordan opplæring og utdanning foregår bak murene.

Gjester i studio:

Bildet kan inneholde: klær, panne, nese, kinn, leppe.
Lise Øen Jones, professor ved Institutt for samfunnspsykologi på Universitetet i Bergen. Foto: Privat
Bildet kan inneholde: briller, panne, briller, leppe, hake.
Trude Alver Moen, spesialpedagogisk koordinator ved Grønland voksenopplæringssenter. Foto: Privat

Sammen svarer de på spørsmål som:

• Hva vet vi i dag om lærevansker blant innsatte i norske fengsler?
  • Er innsatte overrepresentert på statistikken når det gjelder lese- og skrivevansker?
  • Er det en sammenheng mellom lærevansker og kriminalitet?
  • Hvilke typer vansker ser man typisk hos innsatte i fengsel?
  • Hvordan er det å jobbe som spesialpedagog i et fengsel?
  • Hvilke utfordringer kan spesialpedagoger møte på med elever i fengselet?
  • Hvordan foregår opplæring og utdanning på innsiden?
  • Hvilket utdanningsnivå ligger innsatte typisk på?
  • Hvor mange tar utdannelse når de sitter inne?
  • Er det lavere andel tilbakefall blant de som tar utdannelse mens de sitter inne?

Programleder og produsent:

Fredrik Solli Wandem, kommunikasjonsrådgiver i SpedAims.

Emneord: Spesialpedagogikk, SpedAims, det virker, podkast Av Fredrik Solli Wandem
Publisert 21. des. 2023 19:04 - Sist endret 29. jan. 2024 08:20