Stipendiater i SpedAims

I SpedAims skal vi bygge et godt stipendiatmiljø på tvers av institusjoner og delprosjekter. 

Image may contain: Smile, Lip, Eyebrow, Flash photography, Sleeve.

Anne Mari Høgetveit

Institutt for pedagogikk. Universitetet i Agder.

anne.m.hogetveit@uia.no

Arbeidspakke: SpedAims Kohort

Kort om prosjektet mitt

Det er bred enighet om at språkferdigheter er svært viktige for barns læring og akademiske prestasjoner. Barn som har språkvansker er dermed i risiko for å utvikle lærevansker. Tidligere forskning har vist en høyere forekomst av matematikkvansker hos barn med språkvansker sammenlignet med barn som har en aldersadekvat språkutvikling. Det er likevel omdiskutert hvordan, og i hvilken grad, språket påvirker utviklingen av matematikkferdigheter. Hvilke språkferdigheter som er særlig sentrale, betydningen av felles underliggende evner (som intelligens og arbeidshukommelse) og hvordan sammenhengen endres gjennom utviklingsløpet, er fortsatt uklart. Det overordnede målet med doktorgradsprosjektet er å belyse nettopp dette, og bidra til en større forståelse av hvilken rolle språklige ferdigheter spiller i utviklingen av matematikkferdigheter. Dette vil kunne gi et bedre kunnskapsgrunnlag for hvordan vi kan støtte utviklingen av matematikkferdigheter hos barn og bidra til større innsikt i hvordan lærevansker hos barn med språkvansker kan forebygges. 

Doktorgradsprosjektet er tilknyttet arbeidspakken SpedAims Kohort, som skal følge utviklingen av ulike ferdigheter hos en gruppe barn fra barnehagealder og inn i skolealder. Prosjektet vil dermed baseres på datamateriale fra denne longitudinelle observasjonsstudien. Det vil i tillegg gjennomføres en meta-analyse som sammenfatter den eksisterende forskningen som omhandler matematikkferdigheter hos barn med språkvansker. 

Image may contain: Person, Face, Smile, Skin, Head.

Ida Wiik Sætherskar

Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag, Nord universitet.

ida.k.saetherskar@nord.no

Arbeidspakke: SpedAims Kohort

Kort om prosjektet mitt

Mitt Ph.d.-prosjekt har som formål å undersøke barnehagelæreres vurderinger av barnehagebarns språkferdigheter. Språkferdigheter er viktig for læring og utvikling, og har langvarig innvirkning på flere livsaspekter, som akademisk-, og sosial deltakelse i samfunnet. Videre har opp mot en av fem fireåringer forsinket språkutvikling, og rundt en av 14 har en utviklingsmessig språkforstyrrelse. Disse aspektene gjør språk til et viktig forskningsområde, og det tydeliggjør viktigheten av å identifisere disse barna så tidlig som mulig for å kunne sette inn tidlig innsats og støtte.

Barnehagelærere står i en særposisjon til å kunne identifisere disse barna, og har ofte en rolle som portvakt til videre hjelp. Det er derfor viktig at vi vet i hvilken grad barnehagelærere får til å identifisere disse barna så nøyaktig som mulig. Forskning har allerede sett på hvor nøyaktige lærernes vurderinger av barns ferdigheter er, men det er behov for mer forskning på barnehagelæreres vurderinger av ferdighetene til barn i barnehagen.

Image may contain: Person, Hair, Smile, Skin, Lip.

Malin Dalby Silkstone

Institutt for pedagogikk, Universitetet i Bergen.

malin.silkstone@uib.no

Arbeidspakke: SpedAims Kohort

Kort om prosjektet mitt

Forskning indikerer at det kan være like mange barn med DLD som med dysleksi. Til tross for dette er DLD lite kjent blant lærere og andre fagpersoner, og disse barna og elevene står i fare for å bli identifisert sent i skoleløpet eller bli feildiagnostisert med lærevansker eller atferdsvansker. Dette er bekymringsverdig, spesielt når beste praksis er tidlig identifisering og tidlig hjelp. En person med DLD har dette med seg hele livet, men behovet for støtte og hjelp kan variere med alder og situasjon. Tidligere forskning har gitt oss informasjon om eldre barn med utviklingsmessige språkforstyrrelser, og selv om det også trengs mer kunnskap om denne gruppen, vet vi mindre om de yngre barna i fire- til seksårsalderen. 

Målet med prosjektet er derfor å få mer kunnskap om tidlig identifisering av barn som har eller er i risiko for å utvikle utviklingsmessige språkforstyrrelser, og å lære mer om hvordan språklige ferdigheter utvikles over tid, fra barnehagealder og inn i skolealder. 

Image may contain: Person, Cheek, Skin, Lip, Smile.

Mari Sommer Hoel

Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking, Universitetet i Stavanger.

mari.s.hoel@uis.no

Arbeidspakke: SpedAims Kohort

Kort om prosjektet mitt

Pragmatiske språkferdigheter refererer til hvordan man bruker språket i ulike situasjoner og er tett knyttet til sosiale normer og kontekst. Pragmatiske vansker, også kjent som Pragmatic Language Impairment (PLI), beskriver utfordringer knyttet til bruk av språket i ulike sosiale sammenhenger. Diagnosemanualene ICD-11 og DSM-5, samt forskningslitteraturen, bruker varierende begreper for å beskrive slike vansker.

Mitt doktorgradsprosjekt, en del av SpedAims Kohort, utforsker kjennetegnene ved barn med pragmatiske vansker og hvordan forskningslitteraturen har forstått denne utfordringen. Jeg undersøker også effekten av intervensjoner rettet mot pragmatiske vansker hos barn og hvordan pragmatiske språkferdigheter utvikler seg fra fire til seks års alder. Samtidig analyseres sammenhengen mellom pragmatiske ferdigheter og internaliserende atferd, som kan inkludere angst, depressive symptomer, tristhet og ensomhet. Prosjektet berører derfor ikke bare de med pragmatiske vansker, men også den generelle utviklingen av pragmatiske ferdigheter.

Image may contain: Person, Face, Smile, Sky, Sleeve.

Camilla Porsanger

Fakultet for lærerutdanning., kunst og kultur, Nord universitet.

camilla.porsanger@nord.no

Arbeidspakke: SpedAims Hjertespråk

Kort om prosjektet mitt

Nordsamisk er ifølge UNESCO regnet som et truet språk, mens lulesamisk og sørsamisk er regnet som alvorlig truede språk. Samene har vært utsatt for inngripende fornorskning, hvor de ble tvunget til å gi opp sitt eget språk. Dette har ført til at de også har mistet sine verdier, tro og livssti. Ifølge Kunnskapsdepartementet er mangelen på samiskspråklig kompetanse den største utfordringen for å kunne gi gode tjenester til den samiske befolkningen. Dette understreker samiske barns behov for særlig utviklingsstøtte, for å kunne utvikle seg godt i tråd med deres språk, identitet og bakgrunn. 

Vi behøver mer kunnskap om hvordan situasjonen er i dag, og videre hva som hemmer og fremmer en positiv språkutvikling for de samiske barna. Samiske språk er derfor et viktig forskningsområde for å kunne arbeide med revitalisering av de samiske språkene, og for å kunne gi de samiske barna et godt pedagogisk tilbud i barnehage og skole. Ph.d.-prosjektet har derfor som formål å få mer kunnskap om hvordan vi kan støtte samiske barns språkutvikling i barnehage og tidlig skolealder. Studien skal derfor kartlegge språket til samiske fire- og femåringer for å finne faktorer som fremmer språkutvikling og læring for disse barna.

Image may contain: Person, Face, Smile, Lip, Sky.

Elin Nordbø

Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk, Universitetet i Stavanger.

elin.nordbo@uis.no

Arbeidspakke: SpedAims ABC123

Kort om prosjektet mitt

Forskning viser at språklige og matematiske ferdigheter henger sammen. Men vi vet ikke nok om hvordan trening av språk kan forbedre matematisk læring. I mitt Ph.d.-prosjekt skal jeg undersøke dette nøye. Først skal jeg analysere eksisterende studier der språkintervensjoner er gjennomført for å forbedre elevers matematikkferdigheter. Jeg vil se om språktrening faktisk hjelper elever med matematikk, og hva som eventuelt påvirker denne effekten.

I en annen studie skal jeg studere disse språkintervensjonene nærmere. Jeg vil se på ting som varighet, instruksjonsmetode, alder på deltakerne og om de hadde lærevansker, og også kvaliteten på intervensjonen (antall deltakere, eventuelle utfordringer). Dette vil gi oss bedre forståelse av slike intervensjoner, samt innsikt i hvordan språk kan implementeres i fremtidige tiltak for å forbedre elevers matematikkferdigheter.

I den tredje studien min vil jeg vurdere kvaliteten på implementeringen av språkintervensjonen SpedAims ABC123. Denne intervensjonen trener språk for å forbedre lese- og regneferdigheter. Jeg vil se i hvilken grad lærerne følger planen og instruksjonene for intervensjonen slik de var ment. Det er nødvendig å vurdere implementeringskvalitet fordi effekten av intervensjoner avhenger av at de blir gjennomført på en pålitelig måte.

Image may contain: Person, Forehead, Cheek, Smile, Lip.

Ellinor Waaland

Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking, Universitetet i Stavanger.

ellinor.waaland@uis.no

Arbeidspakke: SpedAims ABC123

Kort om prosjektet mitt

Mange elever opplever utfordringer både innen lesing og matematikk, noe som potensielt påvirker deres fremtidige utdanning og arbeidsdeltakelse. Selv om flere studier har undersøkt støttetiltak for enten lesing eller matematikk, er kunnskapen om elever som strever med begge områdene begrenset. Denne avhandlingen tar sikte på å fylle dette kunnskapshullet gjennom tre studier.

Den første studien er en systematisk oversikt som søker å identifisere hva som kjennetegner effektive matematikkintervensjoner for elever med samtidige lese- og matematikkvansker. Den andre studien bruker latent profilanalyse for å identifisere potensielle subgrupper blant elever som sliter med både lesing og matematikk. Den tredje studien undersøker hvilke faktorer som forutsier senere lese- og matematikkferdigheter blant denne elevgruppen.

Doktorgradsprosjektet er tilknyttet SpedAims ABC123, og gjennom disse studiene håper avhandlingen å bidra til en bedre forståelse av elever med kombinerte lese- og matematikkvansker og hvordan deres utvikling best kan støttes.

Image may contain: Person, Face, Smile, Lip, Chin.

Helene Hallaråker

Institutt for pedagogikk, Universitetet i Bergen.

helene.hallaraker@uib.no

Arbeidspakke: SpedAims ProCIP

Kort om prosjektet mitt

Pedagogisk-Psykologisk teneste (PPT) spelar ei viktig rolle når det kjem til vurdering og oppfølging av barn og elevar med særskilde behov. For at barn og unge skal få rask og rett hjelp, må støttesystemet kring dei fungere, og tverrfagleg samarbeid blir sett på som ein føresetnad for inkluderande praksis for barn med særskilde behov. Hovudmålet i dette doktorgradsprosjektet er å undersøkja kva som kjenneteiknar det tverrfaglege arbeidet som PPT er involvert i gjennom tre artiklar. For å få innsikt i PPT sitt tverrfaglege samarbeid har ei nasjonal spørjeundersøking blitt distribuert til alle PPT kontor i Noreg.

Den første artikkelen skal undersøkje kva som kjenneteiknar tverrfagleg samarbeid mellom PPT og grunnskulen gjennom ein litteraturstudie.

I artikkel to og tre skal data frå den nasjonale spørjeundersøkinga nyttast. Den andre artikkelen skal undersøkja korleis PP-rådgjevarar vurderer eigen samarbeidskompetanse, og utforske forholdet mellom samarbeidskompetanse og opplevd samarbeidskvalitet mellom PPT og eksterne samarbeidspartnarar som helse, skule og barnehage, barnevernet, foreldre og barn.

Den siste artikkelen skal undersøkje kva faktorar som predikerer samarbeidskvalitet mellom PPT og deira eksterne samarbeidspartnarar.

Image may contain: Necklace, Forehead, Face, Smile, Lip.

Nadia Abu-Salah

Institutt for pedagogikk, Universitetet i Agder.

nadia.abu-salah@uia.no

Arbeidspakke: SpedAims TUPP

Kort om prosjektet mitt

Det er en økende bruk av digitale hjelpemidler i skolen. Innen spesialpedagogikk deles digitale hjelpemidler inn i to hovedkategorier: Assisterende teknologi og undervisningsteknologi. Assisterende teknologi omfatter verktøy og tjenester som støtter elever med lærevansker, mens undervisningsteknologi involverer spesialiserte programvarer og maskinvarer for å forbedre generell læring og utbytte av undervisningen.

Fokuset innenfor spesialpedagogikk, spesielt for elever med utviklingshemming, har primært vært rettet mot bruk av assisterende teknologi. Dette har som mål å opprettholde/forbedre elevens selvstendighet og deltakelse i læringsaktiviteter. Studier har vist positive resultater, spesielt innen lese- og skriveopplæring samt utvikling av språk- og kommunikasjonsferdigheter. Mye av teknologien som tidligere studier baseres på, er utdatert. Derfor er det behov for forskning innen bruk av digitale hjelpemidler i grunnskolen blant elever med utviklingshemming.

Det overordnede målet for doktorgradsprosjektet er å utvikle mer moderne og effektive digitale ressurser for elever med utviklingshemming. Det skal forskes på to ulike tilnærminger til bruk av digitale hjelpemidler for denne elevgruppen. Den første tilnærmingen handler om å utvide tilgangen til læringsaktiviteter innen lesing og skriving ved å implementere taleteknologi, inkludert digital diktering og talesyntese. Den andre tilnærmingen er designet for å forbedre elevenes språklige kompetanse gjennom et språkstimuleringstiltak kalt «Down Syndrome LanguagePlus» (DSL+).

Image may contain: Person, Face, Smile, Skin, Lip.

Anna Lange Moi

Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning, Universitetet i Stavanger.

anna.langemoi@uis.no

Arbeidspakke: SpedAims TUPP

Kort om prosjektet mitt

I dag vet vi mye om konsekvenser av mobbing og om hva skoler kan gjøre for å stoppe det. Forskning har i flere tiår pekt på at mobbing er et alvorlig problem som kan etterlate dype og langvarige spor hos enkeltelever og i klasser. Vi vet også at det er en stor risiko for at mobbing gjenoppstår eller at konsekvensene vedvarer selv om skolen klarer å stoppe mobbingen. Det vi vet mindre om, er hvordan skoler kan jobbe systematisk med å følge opp elever og klasser etter at de aktive mobbehandlingene har stoppet, for å forebygge konsekvenser og hindre at ny mobbing gjenoppstår. Derfor undersøker dette doktorgradsprosjektet hvordan vi kan følge opp enkeltelever og klasser etter at mobbing har stoppet.

Den første studien er en systematisk oversikt over karakteristikker ved eksisterende forskning som har undersøkt tiltak for å følge opp elever etter mobbing. I de to neste studiene mine skal jeg undersøke effekten av en intervensjon rettet mot oppfølging etter mobbing. Da vil skolene sette inn tiltak mot eleven som er utsatt for mobbing og klassen som har vært involvert i mobbingen. For å vurdere hvordan denne intervensjonen virker, skal jeg observere tidligere mobbeutsatte elever sitt samhandlingsmønster og analysere utviklingen av klassenes refleksjoner rundt klassemiljø i perioden hvor tiltakene foregår.