I forskningsprosjektet SpedAims ABC123 ønsker vi å finne ut mer om hvordan vi best kan støtte utviklingen til barn som strever med både matematikk og lesing. Undersøkelsen skal følge rundt 500 barn i småskolen i to år.
Fakta om SpedAims ABC123
Undersøker
hva en intervensjon rettet mot barn som strever med både matematikk og lesing bør inneholde
Et samarbeid
mellom SpedAims og norske skoler på Øst- og Vestlandet.
Finansiert
av Norges forskningsråd og alle partnerinstitusjonene.
Vi trenger mer kunnskap
Det er mange studier som har sett på tiltak som kan støtte utviklingen til barn som strever med lesing eller barn som strever med matematikk. Derimot har vi lite kunnskap om hvordan vi best kan støtte utviklingen til barn som strever med både matematikk og lesing.
I SpedAims ABC123 spør vi:
- Hva bør en intervensjon rettet mot barn som strever med både matematikk og lesing inneholde?
- Hvilke undervisningsprinsipper kan støtte både barns leseutvikling og utvikling at tidlige matematiske ferdigheter?
- Hva er effekten av en intervensjon rettet mot barn som strever med matematikk og lesing?
SpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering er et samarbeid mellom spesialpedagogiske forskningsmiljøer ved Universitetet i Oslo, Universitetet i Stavanger, Universitetet i Bergen, Universitetet i Agder og Nord universitet.
Informasjon til deltakere
Personvern — hva skjer med din informasjon?
Alle data i SpedAims ProCIP blir behandlet konfidensielt og etter retningslinjer gitt av Sikt – Kunnskapssektorens tjenesteleverandør. Alle opplysninger om prosjektdeltakerne vil også bli behandlet konfidensielt. Det er bare forskerne i prosjektet som vil ha tilgang til datamaterialet, og alle som deltar i prosjektet har taushetsplikt. Du har rett til innsyn i materialet og informasjonen som samles inn om deg, og all personidentifiserende informasjon slettes ved prosjektets utløp.
Det er frivillig å delta
Hvis du samtykker til å delta, kan du trekke samtykket uten å oppgi noen grunn. Alle personopplysninger vil da bli slettet.
Kontaktpersoner i SpedAims ABC123
Vibeke Rønneberg
Førsteamanuensis ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning, Universitetet i Stavanger.
51 83 32 72
Anita Lopez-Pedersen
Førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo.
anita.lopez-pedersen@isp.uio.no
22 85 44 42
Åsmund Lillevik Gjære
Førsteamanuensis ved Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk, Universitetet i Stavanger.
51 83 31 11
Oddny Judith Solheim
Professor i spesialpedagogikk ved Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk, Universitetet i Stavanger.
51 83 31 36
Monica Melby Lervåg
Professor i spesialpedagogikk ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo.
monica.melby-lervag@isp.uio.no
22 85 81 38
Sigrun Karin Ertesvåg
Professor i pedagogisk psykologi og forskningsleder ved Læringsmiljøsenteret, Universitetet i Stavanger.
51 83 29 31