English version of this page

SpedAims Hjertespråk — Samiskspråklige barns læring og utvikling i Norge

I forskningsprosjektet SpedAims Hjertespråk ønsker vi å finne ut mer om hvordan vi på ulike måter kan støtte samiskspråklige barns språklige, faglige og sosiale lærings- og utviklingsmuligheter i Norge. Studien omfatter barn fra både nordsamiske, lulesamiske og sørsamiske språkmiljøer og språkregioner. Den består av både kvalitative og kvantitative undersøkelser, og vi skal følge et stort antall barn fra hele landet gjennom de siste årene i barnehagen og videre opp i skolen.

Vil du og ditt barn delta?

Ved å være med i SpedAims Hjertespråk bidrar dere med verdifull kunnskap. Kunnskap om hvordan barn utvikler sin samiskspråklige kompetanse og faktorer som påvirker denne, vil kunne bidra til å styrke deres opplæringstilbud, og vil også kunne bidra til å tidlig identifisere de som trenger ekstra hjelp.

Meld deg på her >>

Fakta om SpedAims Hjertespråk

Undersøker

hvordan vi kan støtte samiskspråklige barns språklige, faglige og sosiale lærings- og utviklingsmuligheter.

Et samarbeid

mellom SpedAims og kommuner med samiskspråklige barn over hele landet.

Finansiert

av Norges forskningsråd og alle partnerinstitusjonene.

Vi trenger mer kunnskap

Det meste av forskningen på hva som støtter små barns utvikling og læring har til nå ikke inkludert samiskspråklige barn. Selv om vi har forskning på det samiske språket, trengs det kunnskap om hvordan disse barna utvikler sin språklige kompetanse. Slik kunnskap er viktig for å vite hvordan barnehager og skoler kan støtte en god språklig, faglig og sosial utvikling, og for å gi god spesialpedagogisk støtte tidlig i opplæringsløpet til samiskspråklige barn som trenger det.

Formålet med studien:

Denne studien har som mål å identifisere tidlige forløpere for skolefaglig utvikling blant samiskspråklige barn. Slike forløpere kan være knyttet til individuelle faktorer som talespråklige ferdigheter og tallforståelse. Forløpere kan også knyttes til strukturelle faktorer. Dette kan være alt fra tilgang til samiskspråklige ressurser som barnehageansatte og barnebøker, til foreldres opplevelse av støtte og barrierer for samisk språk og identitet. 

Det er også en målsetning å etablere samarbeid med ulike aktører i utdanningssektoren. 

Studien vil bidra med utvikling av verktøy som kan brukes i arbeidet med å styrke utviklings- og læringsbetingelser for samiskspråklige barn.
 

Image may contain: Font, Magenta, Electric blue.

SpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering er et samarbeid mellom spesialpedagogiske forskningsmiljøer ved Universitetet i Oslo, Universitetet i Stavanger, Universitetet i Bergen, Universitetet i Agder og Nord universitet. 

Mer om SpedAims >>

Kontaktpersoner i SpedAims Hjertespråk

Image may contain: Person, Forehead, Glasses, Chin, Vision care.

Kathrin Olsen

Førsteamanuensis i spesialpedagogikk, Fakultet for lærerutdanning og kunst og kulturfag, Nord universitet. 

kathrin.olsen@nord.no

Image may contain: Glasses, Clothing, Forehead, Glasses, Chin.

Kari Hagatun

Førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Bergen.

Kari.Hagatun@uib.no

Image may contain: Glasses, Forehead, Hair, Glasses, Smile.

Monica Melby Lervåg

Professor i spesialpedagogikk ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. 

monica.melby-lervag@isp.uio.no

Image may contain: Smile, Joint, Skin, Shoulder, Facial expression.

Veslemøy Rydland

Professor ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo. 

veslemoy.rydland@iped.uio.no

Image may contain: Clothing, Forehead, Cheek, Lip, Chin.

Astrid Knutsdatter Lenvik

Førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Bergen.

Astrid.Lenvik@uib.no

Bjørg Mari Hannås

Professor i spesialpedagogikk ved Fakultet for lærerutdanning, kunst og kultur, Nord universitet.

bjorg.m.hannas@nord.no

Image may contain: Glasses, Nose, Glasses, Cloud, Skin.

Karianne Berg

Førsteamanuensis, Fakultet for lærerutdanning og kunst og kulturfag, Nord universitet. 

karianne.berg@nord.no

Image may contain: Person, Face, Smile, Sky, Sleeve.

Camilla Porsanger

Stipendiat, Fakultet for lærerutdanning og kunst og kulturfag, Nord universitet.

camilla.porsanger@nord.no