I forskningsprosjektet SpedAims Hjertespråk ønsker vi å finne ut mer om hvordan vi på ulike måter kan støtte samiskspråklige barns språklige, faglige og sosiale lærings- og utviklingsmuligheter i Norge. Studien omfatter barn fra både nordsamiske, lulesamiske og sørsamiske språkmiljøer og språkregioner. Den består av både kvalitative og kvantitative undersøkelser, og vi skal følge et stort antall barn fra hele landet gjennom de siste årene i barnehagen og videre opp i skolen.
![](https://www.uv.uio.no/spedaims/vi-forsker-pa/SpedAims-Hjertesprak/hovedbilde.jpg)
Vil du og ditt barn delta?
Ved å være med i SpedAims Hjertespråk bidrar dere med verdifull kunnskap. Kunnskap om hvordan barn utvikler sin samiskspråklige kompetanse og faktorer som påvirker denne, vil kunne bidra til å styrke deres opplæringstilbud, og vil også kunne bidra til å tidlig identifisere de som trenger ekstra hjelp.
Fakta om SpedAims Hjertespråk
Undersøker
hvordan vi kan støtte samiskspråklige barns språklige, faglige og sosiale lærings- og utviklingsmuligheter.
Et samarbeid
mellom SpedAims og kommuner med samiskspråklige barn over hele landet.
Finansiert
av Norges forskningsråd og alle partnerinstitusjonene.
Vi trenger mer kunnskap
Det meste av forskningen på hva som støtter små barns utvikling og læring har til nå ikke inkludert samiskspråklige barn. Selv om vi har forskning på det samiske språket, trengs det kunnskap om hvordan disse barna utvikler sin språklige kompetanse. Slik kunnskap er viktig for å vite hvordan barnehager og skoler kan støtte en god språklig, faglig og sosial utvikling, og for å gi god spesialpedagogisk støtte tidlig i opplæringsløpet til samiskspråklige barn som trenger det.
Formålet med studien:
Denne studien har som mål å identifisere tidlige forløpere for skolefaglig utvikling blant samiskspråklige barn. Slike forløpere kan være knyttet til individuelle faktorer som talespråklige ferdigheter og tallforståelse. Forløpere kan også knyttes til strukturelle faktorer. Dette kan være alt fra tilgang til samiskspråklige ressurser som barnehageansatte og barnebøker, til foreldres opplevelse av støtte og barrierer for samisk språk og identitet.
Det er også en målsetning å etablere samarbeid med ulike aktører i utdanningssektoren.
Studien vil bidra med utvikling av verktøy som kan brukes i arbeidet med å styrke utviklings- og læringsbetingelser for samiskspråklige barn.
SpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering er et samarbeid mellom spesialpedagogiske forskningsmiljøer ved Universitetet i Oslo, Universitetet i Stavanger, Universitetet i Bergen, Universitetet i Agder og Nord universitet.
Kontaktpersoner i SpedAims Hjertespråk
![Image may contain: Person, Forehead, Glasses, Chin, Vision care.](https://www.uv.uio.no/spedaims/om/ledelse/kathrin-olsen.jpg)
Kathrin Olsen
Førsteamanuensis i spesialpedagogikk, Fakultet for lærerutdanning og kunst og kulturfag, Nord universitet.
![Image may contain: Glasses, Clothing, Forehead, Glasses, Chin.](https://www.uv.uio.no/spedaims/vi-forsker-pa/SpedAims-Hjertesprak/kari-hagatun.jpg)
Kari Hagatun
Førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Bergen.
![Image may contain: Glasses, Forehead, Hair, Glasses, Smile.](https://www.uv.uio.no/spedaims/om/ledelse/monica-melby-lervag.jpg)
Monica Melby Lervåg
Professor i spesialpedagogikk ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo.
![Image may contain: Smile, Joint, Skin, Shoulder, Facial expression.](https://www.uv.uio.no/spedaims/vi-forsker-pa/SpedAims-Hjertesprak/veslemoy-rydland.jpg)
Veslemøy Rydland
Professor ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo.
![Image may contain: Clothing, Forehead, Cheek, Lip, Chin.](https://www.uv.uio.no/spedaims/vi-forsker-pa/SpedAims-Hjertesprak/astrid-knutsdottir-lenvik.jpg)
Astrid Knutsdatter Lenvik
Førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Bergen.
![](https://www.uv.uio.no/spedaims/om/ledelse/bjorg-mari-hannas.jpg)
Bjørg Mari Hannås
Professor i spesialpedagogikk ved Fakultet for lærerutdanning, kunst og kultur, Nord universitet.
![Image may contain: Glasses, Nose, Glasses, Cloud, Skin.](https://www.uv.uio.no/spedaims/vi-forsker-pa/SpedAims-Hjertesprak/karianne-berg.jpg)
Karianne Berg
Førsteamanuensis, Fakultet for lærerutdanning og kunst og kulturfag, Nord universitet.
![Image may contain: Person, Face, Smile, Sky, Sleeve.](https://www.uv.uio.no/spedaims/vi-forsker-pa/SpedAims-Hjertesprak/camilla-porsanger.jpg)
Camilla Porsanger
Stipendiat, Fakultet for lærerutdanning og kunst og kulturfag, Nord universitet.