SpedAims SOS - Selection to and outcomes of special needs education

I dette prosjektet skal vi undersøke hva som karakteriserer barn som får spesialundervisning eller annen form for støtte i barnehage og skole. Vi skal bruke longitudinelle data fra Den norske mor, far og barn undersøkelsen (MoBa) og data fra norske registre for å finne ut hvem som får spesialundervisning og hvordan det går med de som får spesialundervisning.

Image may contain: Clothing, Eyewear, Sleeve, Gesture, T-shirt.

Fakta om SpedAims SOS

Undersøker

hva som karakteriserer barn som får spesialundervisning, og hvordan det går med disse barna sammenliknet med barns som får ingen eller annen form for støtte i undervisningen.

Vi skal også undersøke om klassemiljø, sosiale, relasjoner og andre aspekter ved skolemiljøet er avgjørende for at spesialundervisningen vil ha effekt.

Finansiert

av Norges forskningsråd og alle partnerinstitusjonene.

Vi trenger mer kunnskap

Det er ikke mange studier i Norge som kan fortelle oss hva som karakteriserer barn som får spesialundervisning. Vi vet at flere gutter enn jenter får spesialundervisning og at vansker som generelle lærevansker og ADHD ofte gir spesialundervisning. Vi trenger å vite mer om hvorfor noen barn får spesialundervisning, mens andre ikke får det, selv om de har samme type vansker. Barnas atferd og sosioemosjonelle utvikling kan være av betydning for hvem som får spesialundervisning, og kan kanskje også si noe om hvem som har størst utbytte av dette. Vi vil også finne ut av om miljøet rundt barnet, som for eksempel forskjeller mellom skoler og kommuner, foreldres utdanning og inntekt, samarbeid med PTT, klassemiljø eller andre ting, kan være med å bestemme hvem som får spesialundervisning.

Vi vet lite om spesialundervisning kan bidra til å «ta igjen det forsømte». Det er et stort fokus på tidlig innsats, men lite tyder på at dette foregår i praksis. Vi ønsker å finne ut av hvilke tidlige risikofaktorer vi kan se etter for å kunne sette inn preventive og tidlige tiltak. Vi vil forsøke å svare på spørsmål, som for eksempel: Hvilke forutsetninger har foreldre og lærere til å oppdage hvem som sliter? Og er det foreldres eller læreres oppfattelse av vansker som i størst grad forutsier hvem som vil ha behov for hjelp?

I SpedAims SOS bruker vi data fra Den norske mor, far og barn-undersøkelsen (MoBa). Spørreskjema fylt ut av mødre og lærere til barn fra hele Norge fra de er i mors mage til de er ungdommer, gir oss informasjon om barns miljø og utvikling, og om de får spesialundervisning eller annen hjelp. 

I SpedAims SOS spør vi:

HVEM får spesialundervisning?

  • Hva karakteriserer barn som får spesialundervisning?
  • Hvem er best til å oppdage vansker tidlig? Foreldre eller lærere?
  • Hvilke forskjeller er det mellom barn som får spesialpedagogisk støtte allerede i barnehagen og barn som får spesialundervisning seinere i utdanningsløpet?

HVORDAN GÅR DET med barn som får spesialundervisning?

  • Utvikler barn som får spesialundervisning seg annerledes enn barn som får ingen, eller annen form for støtte i undervisningen?
  • Er det forskjell på effekten av spesialundervisning avhengig av hvor tidlig barnas vansker oppdages og tiltak settes inn?

Image may contain: Font, Magenta, Electric blue.

SpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering er et samarbeid mellom spesialpedagogiske forskningsmiljøer ved Universitetet i Oslo, Universitetet i Stavanger, Universitetet i Bergen, Universitetet i Agder og Nord universitet. 

Mer om SpedAims >>

Kontaktpersoner i SpedAims SOS

Image may contain: Person, Forehead, Glasses, Chin, Vision care.

Mari Vaage Wang

Førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo

m.v.wang@iped.uio.no

22 85 88 03

Image may contain: Glasses, Clothing, Forehead, Glasses, Chin.

Monica Melby Lervåg

Professor ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo.

monica.melby-lervag@isp.uio.no

22 85 81 38

Image may contain: Glasses, Forehead, Hair, Glasses, Smile.

Astrid Marie Jorde Sandsør

Førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitet i Oslo

a.m.j.sandsor@isp.uio.no

22 85 57 34

Image may contain: Smile, Joint, Skin, Shoulder, Facial expression.

Henrik Daae Zachrisson

Professor ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo.

h.d.zachrisson@isp.uio.no

22 85 80 66

Image may contain: Person, Smile, Cheek, Lip, Chin.

Ratib Lekhal

Førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo.

ratib.lekhal@iped.uio.no

22 85 55 28