SpedAims SYS — Systematiske kunnskapsoversikter

I forskningsprosjektet SpedAims SYS lager vi systematiske kunnskapsoversikter av studier som har undersøkt effekten av ulike screeningmetoder, overvåking av fremgang og intervensjoner innenfor rammene av det som ofte kalles en «response to intervention»-modell, eller på norsk en modell for det spesialpedagogiske støttesystemet som fokuserer på hvordan barnet responderer på tiltak.

Image may contain: Clothing, Eyewear, Sleeve, Gesture, T-shirt.

Fakta om SpedAims SYS

Undersøker

styrker og svakheter ved det spesialpedagogiske støttesystemet som fokuserer på hvordan barnet responderer på tiltak, også kalt «respons på tiltak-systemet. 

Finansiert

av Norges forskningsråd og alle partnerinstitusjonene.

Vi trenger mer kunnskap

"Respons på tiltak"-modellen er et tretrinnsystem som skal erstatte den tradisjonelle modellen for støttestystemet til barn med spesielle behov. I den tradisjonelle modellen henvises barnet til PP-tjenesten når skolen er bekymret, og deretter gjør PP-tjenesten en kartlegging om eleven bør ha spesialundervisning eller kan greie seg med tiltak innenfor skolens rammer. «Respons på tiltak» modellen snur dette på hodet: Alle elevene får universell opplæring i 1 klasse (trinn 1). Skolen gjør deretter først en screening hvor man velger ut de som har behov for støttetiltak, ca 20% av elevene (trinn 2). Deretter gjennomfører man tiltak, og de som ikke responderer på tiltak blir henvist videre til PP-tjenesten for grundigere utredning, ca 5% av elevene (trinn 3).

Tankegangen bak denne modellen er at gode kartleggingsrutiner kan gjøre det enklere for skolene å identifisere barn med vansker og gi dem nødvendig oppmerksomhet og støtte. Det er imidlertid uklart om kartlegging i seg selv faktisk fører til forbedrede akademiske prestasjonsresultater fordi skolene da gir bedre oppfølging til de som strever. Det ønsker vi å se nærmere på.

Selv om det generelt finnes noen systematiske oversikter og metaanalyser av «respons på tiltak»-modellen og tretrinnsystemet, mangler vi systematiske oversikter som ser på helheten, og både fokuserer på screening, overvåking av fremgang og hvorvidt «respons på tiltak»-modellen er bedre enn den tradisjonelle modellen.

I SpedAims SYS spør vi:

Hvor pålitelige er skolenes verktøy for å screene elever og overvåke fremgang innenfor trenivåmodellen når den blir brukt sent i barnehagealder og i første- eller andreklasse?

Mer spesifikt vil vi se på:

  • Hvilke typer screeningsverktøy og tester for å overvåke fremgang er blitt brukt i lesing og matematikk sent i barnehagealder og i første- eller andreklasse?
  • I hvilken grad kan disse verktøyene predikere utvikling av lese- og matematikkferdigheter hos elevene?
  • Hvor stor andel av elevene plasserer disse verktøyene i hver av trinnene, og hvor nøyaktig kan de forutsi vansker?
  • Fører screeningen i seg selv til bedre ferdigheter fordi skolene følger opp elevene som strever bedre?
  • Hvilken type screening- og fremdriftsovervåkingsvurderinger innen språk, lesing og matematikk har blitt brukt for å plassere barn i det tredelte systemet i ECEC, eller første- eller andreklasse i grunnskolen?

 

Image may contain: Font, Magenta, Electric blue.

SpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering er et samarbeid mellom spesialpedagogiske forskningsmiljøer ved Universitetet i Oslo, Universitetet i Stavanger, Universitetet i Bergen, Universitetet i Agder og Nord universitet. 

Mer om SpedAims >>

Kontaktpersoner i SpedAims SYS

Image may contain: Person, Forehead, Glasses, Chin, Vision care.

Serap Keles

Professor i psykologi ved Kunnskapssenter for utdanning, Universitetet i Stavanger.

serap.keles@uis.no

Image may contain: Glasses, Clothing, Forehead, Glasses, Chin.

Dieuwer Ten Braak

Førsteamanuensis i psykologi ved Læringsmiljøsenteret, Universitetet i Stavanger.

dieuwer.t.braak@uis.no

Image may contain: Glasses, Forehead, Hair, Glasses, Smile.

Åste Marie Mjelve Hagen

Førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitet i Oslo

ammhage@isp.uio.no

Image may contain: Smile, Joint, Skin, Shoulder, Facial expression.

Monica Melby Lervåg

Professor ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo.

monica.melby-lervag@isp.uio.no