English version of this page

SpedAims TUPP: Tiltaksutprøving – lavfrekvente og omfattende vansker

Hensikten med forskningsprosjektet SpedAims TUPP er å vurdere effekten av tilrettelagte tiltak for faglige og språklige ferdigheter, sosial fungering og kvaliteten på læringsmiljø. Prosjektet her også et mål om å utvikle den nasjonale kompetansen på single-case metodologi.

Image may contain: Clothing, Eyewear, Sleeve, Gesture, T-shirt.

Fakta om SpedAims TUPP

Undersøker

  1. Språkstimulering av barn med utviklingshemming.
  2. Oppfølging etter mobbing.

Et samarbeid

mellom SpedAims og og skoler og familier på Sørlandet og Vestlandet.

Finansiert

av Norges forskningsråd og alle partnerinstitusjonene i SpedAims.

Vi trenger mer kunnskap

I mange forskningsfelt er det vanskelig å gjennomføre effektstudier som krever store utvalg, såkalte randomiserte kontrollstudier. Dette er fordi noen utfordringer oppstår relativt sjeldent og en møter etiske dilemmaer knyttet til randomisering og hvor inngripende intervensjon kan være. Single-case metodologi gjør det mulig å gjennomføre effektstudier av høy kvalitet, med langt færre deltakere, i korte tidsintervaller og med færre etiske implikasjoner. Disse kan også gi grunnlag for større intervensjonsstudier for grupper der det er aktuelt.

SpedAims TUPP består av to delprosjekter:

  1. Oppfølging etter mobbing: Altfor mange elever utsettes for mobbing i norsker skoler. I mange tilfeller klarer skolen å stoppe mobbingen, men både eleven og hele klassen kan likevel bære preg av dette i lang tid, og for noen elever og klasser blir sporene fra mobbingen store. I dette prosjektet ønsker vi å studere hvordan vi kan følge opp enkeltelever og klasser etter at mobbingen er stoppet. Skolene vil ta i bruk tiltak for oppfølging av eleven som har blitt mobbet og hele klassen. Forskere vil følge klassen og studere hvordan tiltakene påvirker elevenes samspill og den mobbeutsatte elevens opplevelse av trygghet og trivsel.  
  2. Språkstimulering av barn med utviklingshemming: Vi er interessert i å utforske effekten av et målrettet tiltak på utvikling av språklige ferdigheter hos barn med utviklingshemming i tidlig skolealder. Vi vet at mange barn strever med å tilegne seg disse ferdighetene, men forskning gir oss god innsikt i hva som fungerer best for å kunne forbedre denne utviklingen. 

Image may contain: Font, Magenta, Electric blue.

SpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering er et samarbeid mellom spesialpedagogiske forskningsmiljøer ved Universitetet i Oslo, Universitetet i Stavanger, Universitetet i Bergen, Universitetet i Agder og Nord universitet. 

Mer om SpedAims >>

Informasjon til deltakere

Hva innebærer det for deg og ditt barn å delta i SpedAims TUPP? Hvordan oppbevarer vi og bruker dine opplysninger?

Kontaktpersoner i SpedAims TUPP

Image may contain: Person, Forehead, Glasses, Chin, Vision care.

David L. Cameron

Professor i spesialpedagogikk ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Agder.

david.l.cameron@uia.no

Image may contain: Glasses, Clothing, Forehead, Glasses, Chin.

Kari-Anne Bottegård Næss

Professor ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo.

k.a.b.nass@isp.uio.no

Image may contain: Glasses, Forehead, Hair, Glasses, Smile.

Johannes Finne

Førsteamanuensis ved Læringsmiljøsenteret, Universitetet i Stavanger.

johannes.n.finne@uis.no

Image may contain: Smile, Joint, Skin, Shoulder, Facial expression.

Arne Lervåg

Professor ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo.

a.o.lervag@iped.uio.no

Image may contain: Person, Smile, Cheek, Lip, Chin.

Nadia Abu-Salah

Stipendiat ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Agder

nadia.abu-salah@uia.no

 

Anna Lange Moi

Stipendiat ved Læringsmiljøsenteret, Universitetet i Stavanger.

anna.langemoi@uis.no