Informasjon til deltakere i SpedAims TUPP: Oppfølging etter mobbing

Har du og ditt barn blitt invitert til å delta i SpedAims TUPP? På denne siden finner du nyttig informasjon om deltakelse, personvern og datahåndtering.

Hvem får spørsmål om å delta?

Altfor mange elever utsettes for mobbing i norsker skoler. I mange tilfeller klarer skolen å stoppe mobbingen, men både eleven og hele klassen kan likevel bære preg av dette i lang tid, og for noen elever og klasser blir sporene fra mobbingen store. I dette prosjektet ønsker vi å studere hvordan vi kan følge opp enkeltelever og klasser etter at mobbingen er stoppet. Skolene vil ta i bruk tiltak for oppfølging av eleven som har blitt mobbet og hele klassen. Forskere vil følge klassen og studere hvordan tiltakene påvirker elevenes samspill og den mobbeutsatte elevens opplevelse av trygghet og trivsel.

Det er frivillig å være med

Hvis du samtykker til at du og ditt barn kan delta, kan du når som helst trekke samtykket uten å oppgi noen grunn. Alle personopplysninger vil da bli slettet. Dette vil ikke få negative konsekvenser for deg eller barnet.

Hva innebærer dette for deg og ditt barn?

Elevene som deltar, blir observert med tanke på samspill, og vi vil spørre om hvordan de vurderer samspill og relasjoner i klassen. Vi planlegger å observere barna noen ganger i løpet av 2023 og 2024. Tiltakene på skolen vil foregå i rundt tre måneder i denne perioden. I tillegg vil vi samle inn data omtrent et halvt år etter at tiltakene er avsluttet.

Forskere vil også intervjue foresatte, elever og lærere, der vi for eksempel spør om hvordan de vurderer nytten av tiltakene med tanke på trygghet, trivsel og læringsmiljø. Lærere og andre skoleansatte vil ha en aktiv rolle i implementering av tiltakene med støtte fra forskningsgruppen underveis.

Image may contain: Font, Material property, Art, Wood, Symbol.
Image may contain: Mesh, Textile, Purple, Wire fencing, Line.

Personvern i SpedAims TUPP

Det stilles strenge krav til personvern og anonymisering i denne typen forskningsprosjekter. Prosjektet gjennomføres i tråd med Personvernsopplysningslovens bestemmelser. Alle opplysninger om prosjektdeltakerne vil bli behandlet konfidensielt, og det er bare forskerne i prosjektet som vil ha tilgang til datamaterialet. Alle som deltar i prosjektet, har taushetsplikt.

Du har rett til innsyn i det skriftlige materialet og informasjonen som samles inn om ditt barn når som helst i løpet av prosjektet. All personidentifiserende informasjon slettes ved prosjektets utløp.

Prosjektet vil etter planen avsluttes i 2025. Ved en eventuell forlengelse av prosjektet, må det hentes inn nye samtykker.