Dette har hjulpet meg til å skrive mer akademisk

- Du vil kjenne på at det er en veileder der for deg. Ikke gå glipp av dette tilbudet. Dette vil du ikke angre på, forteller Deshin.

Bilde av jente med hijab og blomstrete bluse. Grønne trær i bakgrunnen.

Foto: privat

Høsten 2021 deltok Deshin Eredeni på Veiledning i Akademisk Skriving. Hun forteller at veiledningen var svært lærerik, og at den har forbedret hennes evne til å skrive akademisk og referere til kilder. Hun anbefaler alle nye studenter å benytte seg av tilbudet. Deshin fullfører sitt første semester på bachelor i pedagogikk høsten 2021. Hun har kurdisk som morsmål.

Hva synes du om veiledningstilbudet?

Jeg synes at veiledningstilbudet er et svært bra tilbud for
førsteårsstudenter. Dette gir muligheten til å bli god på akademisk skriving og som da kan løfte karakterer. Du vil kjenne på at det er en veileder der for deg. Ikke gå glipp av dette. Dette vil du ikke angre på.

Hvor fornøyd var du med kvaliteten på veiledningen du fikk?

Jeg var superfornøyd med kvaliteten på veiledningen jeg fikk. Veilederen min var veldig dyktig og hjelpsom. Om det var noe jeg lurte på så kunne jeg alltid spørre, ettersom veilederen min var alltid der for meg og tilgjengelig. Jeg ble mer selvsikker på å skrive akademisk tekst etter å ha hatt veiledning.

Har veiledningen bidratt til å utvikle dine ferdigheter innen akademisk skriving?

Det har den absolutt!

Hvilke deler av tilbudet var mest verdifulle for deg?

Jeg synes det var den delen jeg fikk skriftlig tilbakemelding på oppgavene mine fra veilederen min. Dette var fordi jeg kunne gå gjennom kommentarene og rette de underveis. Som skriftlig tilbakemelding kan man alltid ha det som arkiv og får bruk av det senere i studielivet.

Vil du anbefale nye studenter å være med på veiledningsprosjektet?

Jeg anbefaler på det sterkeste til alle nye studenter å være med på dette veiledningsprosjektet, ettersom jeg deltok og så hvor lærerikt det var. Du vil bli ganske forbered på akademisk skriving, henvisning av kilder og litteraturliste.

Om Veiledning i akademisk skriving

Veiledning i akademisk skriving er et tilbud til studenter med annet morsmål enn norsk. Det utdanningsvitenskapelige fakultet ønsker et flerkulturelt miljø, og det å være minoritetsspråklig skal ikke være et hinder for studiene. Prosjektet har som hensikt å bidra til økt gjennomstrømning og studieselvstendighet for minoritetsspråklige studenter ved fakultetet.

Mange studenter kan ha behov for litt starthjelp når de skal lære å skrive akademisk, og en del av de som ikke har norsk som morsmål kan ha særlige utfordringer. Gjennom veiledningstilbudet får studentene tett oppfølging og hjelp til hvordan man skal skrive akademiske tekster. Veiledningen gjennomføres av en dyktig student som har lang erfaring i akademisk skriving.

Prosjektet hadde oppstart høsten 2011, og tilbakemeldingene fra tidligere deltakere har vært svært positive

Publisert 8. des. 2021 09:54 - Sist endret 8. des. 2021 10:08