Cand.paed. Ellen Os

Voksnes mediering av jevnaldringsrelasjoner i barnehager. En undersøkelse av voksnes bidrag til samhandling mellom barn under tre år.

Avhandlingen er skrevet innenfor fagområdet pedagogikk, barnehagepedagogikk. Med utgangspunkt i sosiokulturelle perspektiver undersøkes ansattes mediering av jevnaldringsrelasjoner mellom barn under tre år på småbarnsavdelinger.

Hovedproblemstillinger er:

• I hvilken grad medierer voksne de yngste barnehagebarnas jevnaldringsrelasjoner i frilek og under måltider?
  • Hva er innholdet i voksnes mediering og hvordan kommer medieringen til uttrykk?
  • Hvordan kan forskjeller i voksnes mediering av barnas jevnaldringsrelasjoner knyttes til felles fokus mellom barna like etter voksnes involvering?

Undersøkelsen er en observasjonsstudie på ni småbarnsavdelinger. Data har blitt innhentet gjennom video-opptak i frilek og måltider.

Undersøkelsens hovedfunn:

• Mediering av de yngste barnehagebarnas jevnaldringsrelasjoner er en del av hverdagslivet på småbarnsavdelinger og er et spesifikt aspekt ved samspillet mellom voksne og barn.
  • Medieringen kommer særlig til uttrykk gjennom voksnes involvering i barnas lek, synliggjøring av barna overfor andre barn og regulering av barnas jevnaldringssamspill.
  • Medieringen er i stor grad rettet mot enkeltbarn og ikke mot grupper av barn.
  • Medieringen utfordrer i begrenset grad barna til mestring innenfor deres nærmeste utviklingssone.
  • Lekende og vedvarende mediering rettet mot grupper av barn og som gir rom for barnas deltakelse, ser ut til å støtte barnas samspill i øyeblikket.

Undersøkelsen bidrar til økt kunnskap og bevissthet om hvordan ansatte støtte relasjoner mellom småbarn for å bidra til barnas fellesskap og læring.

Publisert 10. feb. 2020 07:37 - Sist endret 18. sep. 2020 19:06