Prøveforelesninger
Tidligere
Master Ammar Bahadur Singh ved Institutt for pedagogikk avholder prøveforelesning over oppgitt emne: In what ways can digital learning environments challenge teachers professional identity?
Cand Polit Turid Løyte Harboe ved Institutt for pedagogikk avholder prøveforelesninger over oppgitte emner:
10.00-10.45 Prøveforelesning over selvvalgt emne: Lærerindernes betydning. Norges lærerinneforbunds bidrag til den norske offentligheten (1912-1940).
11.00-11.45 Prøveforelesning over oppgitt emne: Nordiske trender i lærerutdanningen gjennom de siste femti år.
Master Gøril Brataas ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning avholder prøveforelesning over oppgitt emne: Det profesjonelle norsklærerblikket - empiriske og teoretiske perspektiver
Master Anniken Hotvedt Sundby ved Institutt for pedagogikk avholder prøveforelesning over oppgitt emne: "Hvilke ulike alternative posisjoner finnes i internasjonal læreplanforskning når det gjelder kunnskapsspørsmålet i læreplaner og hvilke mulighetsrom gir disse for norsklærerens undervisning?"
Master Julie Casoli Uvsløkk ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning avholder prøveforelesning over oppgitt emne: "Evolving conceptualizations of intercultural competence for world/democratic citizenship in additional language education: Mental or performative? Static ordynamic? Constant or situated? Political or apolitical?"
Master Diego Gonzalez Campos ved CEMO - Senter for pedagogiske målinger avholder prøveforelesning over oppgitt emne: "Research synthesis after the reproducibility crisis and open science reforms: How do systematic review and meta-analysis practices in education need to adapt?"
Master Jarl Kleppe Kristensen ved CEMO - Senter for pedagogiske målinger avholder prøveforelesning over oppgitt emne: "Identify and discuss challenges in measuring reading literacy in diverse learners."
Master Cecilie Weyergang ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, avholder prøveforelesning over oppgitt emne: "Metodologiske utfordringer med å oversette teorier om kritisk lesing til klasseromspraksis"
Master Elisabeth Josefine Lackner ved Institutt for pedagogikk avholder prøveforelesning over oppgitt emne: Why should we care about quality in higher education?
Master Wangqiong Ye ved CEMO- Senter for pedagogiske målinger avholder prøveforelesning over oppgitt emne: Academic resilience in international education studies – current state-of-the-evidence and implications for future research, practice, and policy.
Master Viviana Daza ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning avholder prøveforelesning over oppgitt emne: "Models, outcomes and sustainability of partnerships in teacher education."
Master i utdanningsledelse Kristin Belt Skutlaberg ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning avholder prøveforelesning over oppgitt emne: "Betydningen av tillit i skolelederes arbeid med saker som omhandler ansattes og elevers individuelle rettigheter: empiriske og teoretiske perspektiver"
Kandidat med Staatsexamen Ilka Marie Luise Nagel ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning avholder prøveforelesning over oppgitt emne: "Teachers' Digital Competence in Norwegian Schools- The Current State of Knowledge and Implications for Teacher Educators"
Master Kenneth Pettersen ved Institutt for pedagogikk, avholder prøveforelesning over oppgitt emne: "How might a sociomaterial perspective on digital play be applied or adapted to meet the needs and concerns of older students in secondary and higher education?"
Master Maoxin Zhang ved CEMO - Senter for pedagogiske målinger avholder prøveforelesning over oppgitt emne: "How are computer-based educational assessments positioned in relation to closely related areas, such as computational psychometrics, educational data mining, machine learning, adaptive testing, and AI-based personalised learning?"
Master Merete Føinum ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning avholder prøveforelesning over oppgitt emne: "Drøft veiledning innenfor en didaktisk forståelsesramme - med særskilt fokus på nyutdannede lærere".
Master Jelena Veletić ved CEMO - Senter for pedagogiske målinger avholder prøveforelesning over oppgitt emne: "How can a theoretical framework for leadership for learning be developed, taking into account cross-cultural contexts – and what implications and recommendations can this framework have for the advancement of future cycles of TALIS".
Master Rebecca Elise Knoph ved Institutt for pedagogikk avholder prøveforelesning over oppgitt emne: "Evaluating and Using Word Lists: What reader characteristics (e.g., age, reading and language proficiency) and text characteristics (e.g., genre, complexity) are important considerations in the selection and creation of word lists for comprehensive instruction, testing, and research of vocabulary?".
Master Hanne Røe-Indregård ved Institutt for Spesialpedagogikk avholder prøveforelesning over oppgitt emne: "Caregiver and child language in diverse contexts: Perspectives from fathers and preschool teachers".
Master Silje Merethe Hansen Ingebretsen ved Institutt for spesialpedagogikk avholder prøveforelesning over oppgitt emne: "Review and discuss theoretical models of social communication and how they may be used to identify the active ingredients of an intervention."
Cand.phil. Tone Holt Nielsen ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning avholder prøveforelesning over oppgitt emne: "Linguistically and culturally diverse organizations: policy, practice and education".
Master Gro Skåland ved Institutt for pedagogikk avholder prøveforelesning over oppgitt emne "Library maker spaces: Pedagogical possibilities and constraints for fulfilling educational goals".
Master Anne Gry Fadum Carlsen ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning avholder prøveforelesning over oppgitt emne: Drøft strategi/strategisk planlegging/strategisk adferd i skjæringsfeltet mellom politikk og administrasjon.
Master Catharina Petronella Johanna van Trijp ved Institutt for pedagogikk avholder prøveforelesning over oppgitt emne:
"Change of perspective: a group-orientated approach to childcare.
- Childcare quality has its roots in dyadic attachment-based adult-child relationships. However, unique in childcare is the group-based setting. What does quality look like from a group-orientated perspective?"
Master Saskia van Laar ved CEMO Senter for pedagogiske læringer avholder prøveforelesning over oppgitt emne: “What are the benefits of international large-scale assessments like TIMSS, and what problems can they not solve? Are there any drawbacks to them?”