Aktuell forskning

De to nye stipendiatene Henrik Tjønn og Siv Sørås Valand i LAT-prosjektet er kjente ansikter for mange på Utanningsvitenskapelig fakultet.

Våren 2023 gjennomførte professorene Sten Ludvigsen og Anders Mørch en studie av studenters bruk av ChatGPT på UV-fakultetet. Her deltok både bachelorstudenter i pedagogikk og studenter på lektorprogrammet. Datagrunnlaget for analysene er tekster skrevet av studentene i samspill med ChatGPT og samtaler om det å bruke generativ KI i faglig arbeid.

Professorboligen: De siste årene har svært mange elever i norsk skole fått sin egen digitale enhet, enten en PC, iPad eller Chromebook med en rekke typer av tilhørende programvare. På ulike måter nyttiggjør programvaren seg av kunstig intelligens. Hvilke utfordringer gir det for skole og læring?