De to nye stipendiatene Henrik Tjønn og Siv Sørås Valand i LAT-prosjektet er kjente ansikter for mange på Utanningsvitenskapelig fakultet.
Aktuell forskning
Ett år etter at ChatGPT ble lansert har enkelte kommuner laget løsninger for sine elever. Asker kommune går ett skritt lenger,
de vil også forske på om elevene lærer noe.
Gjennom et nytt innovasjonsprosjekt vil askerskolen se på læringsmulighetene som ligger i kunstig intelligens.
Våren 2023 gjennomførte professorene Sten Ludvigsen og Anders Mørch en studie av studenters bruk av ChatGPT på UV-fakultetet. Her deltok både bachelorstudenter i pedagogikk og studenter på lektorprogrammet. Datagrunnlaget for analysene er tekster skrevet av studentene i samspill med ChatGPT og samtaler om det å bruke generativ KI i faglig arbeid.
Skolelederforbundet: Med LAT-prosjektet ønsker ILS og IPED i samarbeid å utvikle et innovasjonsprosjekt i samarbeid med Asker kommune der vi beveger oss fra hype til reelt forsknings- og utvikklingsarbeid.
Utdanningsnytt.no: I mange yrker utfordres profesjonsfaglig arbeid av generativ kunstig intelligens. For lærere er det viktig med både sunn skepsis og økt kompetanse i letingen etter nye muligheter for undervisning og vurdering. Bare slik kan vi skape en didaktikk for læring i algoritmenes tidsalder.
Foreldrerådet: Professor Øystein Gilje er gjest i podkast for å snakke om brennaktuelt tema.
Rekk opp hånda!: Kunstig intelligens er i ferd med å endre arbeidslivet, utdanning og praksis i klasserommet.
Rekk opp hånda!: Kunstig intelligens er i ferd med å endre arbeidslivet, utdanning og praksis i klasserommet.
Pedagogisk intelligens: Professor Øystein Gilje gjester podkasten Pedaogisk intelligens for å snakke om LAT-prosjektet.
Professorboligen: De siste årene har svært mange elever i norsk skole fått sin egen digitale enhet, enten en PC, iPad eller Chromebook med en rekke typer av tilhørende programvare. På ulike måter nyttiggjør programvaren seg av kunstig intelligens. Hvilke utfordringer gir det for skole og læring?
Domus Bibliotheca:Digitaliseringen i samfunnet og skolen skaper utfordringer - og muligheter. Torsdag 20. april lanserte Kunnskapsdepartementet og KS en ny, sjuårig strategi for digitalisering i skolen. Samtidig preger kunstig intelligens og digitale plattformer skolehverdagen. Hvor er vi på vei?
Bedre skole: Med en personlig skjerm er tilbakemelding et klikk unna for alle elever. Men er programvare som bruker kunstig intelligens, til hjelp for elevens læring og lærerens vurdering?
Youtube: Kunstig intelligens: elevens lille hjelper eller felles fiende?
Atea: Kunstig intelligens er kanskje vår tids største teknologiske revolusjon. Men det er mange kritiske røster, også i skolen. Debatten raser i mediene.
Klassekampen: Lærerne fortviler over ny kunstig intelligens, men elevene bruker det allerede i sin skolehverdag.
I dette samarbeidsprosjektet er målet å få oversikt over forskning og erfaring innen digitalisering i grunnopplæringen.
Samarbeidspartnerne er Kunnskapssenter for utdanning (ved UiS), Universitetet i Oslo og Høgskulen i Volda.
MuLVu studerer hvordan elever på ungdomsskolen arbeider med multimodale produkter og hvordan lærerne vurderer dette arbeidet i klasserom hvor alle elever har sin egen digitale enhet (en-til-en-klasserom).