NOU 2022:13 om etter- og videreutdanning redegjør blant annet for bakgrunnen for vårt oppdrag i FIKS. Rapporten beskriver blant annet ordningen Desentralisert kompetanseutvikling (Dekomp), som har vært den statlige strategien for skoleutvikling siden 2017.
FIKS ble etablert i 2018 for å arbeide innenfor Dekomp, og det overordnede målet har siden oppstarten vært å etablere lokale, varige og forpliktende partnerskap med skoleeiere.
Du kan lese mer om våre partnerskap her.
Du kan lese mer om hvordan vi har tolket ordningen og vår rolle i Dekomp her.
Larviksmodellen - dekomp 2.0?
I løpet av ett år samarbeidet vi med 35 digitalpedagoger i Larvik kommune og utviklet Larviksmodellen, en framdriftsmodell for partnerskapet. Vi spør om dette kan være en bærekraftig modell for større eierskap til egen kompetanseutvikling.
Prosjektet involverte 500 lærere, hvor 93% av de oppgir at de har fått fornyet sin kompetanse. Vi skrev om prosjektet mai 2022 her. Og kapittel 12 i NOU 2022:13, Et system for karriereveier i barnehage og skole, s. 165, løfter frem vårt partnerskapsprosjekt.