NOU 2022:13 om etter- og videreutdanning

Onsdag 28. september ble NOU 2022:13 Med videre betydning. Et helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling i barneskole og skole avgitt til Kunnskapsdepartementet. 

NOU 2022:13 om etter- og videreutdanning redegjør blant annet for bakgrunnen for vårt oppdrag i FIKS. Rapporten beskriver blant annet ordningen Desentralisert kompetanseutvikling (Dekomp), som har vært den statlige strategien for skoleutvikling siden 2017. 

FIKS ble etablert i 2018 for å arbeide innenfor Dekomp, og det overordnede målet har siden oppstarten vært å etablere lokale, varige og forpliktende partnerskap med skoleeiere.

Du kan lese mer om våre partnerskap her.
Du kan lese mer om hvordan vi har tolket ordningen og vår rolle i Dekomp her.

Larviksmodellen - dekomp 2.0?

I løpet av ett år samarbeidet vi med 35 digitalpedagoger i Larvik kommune og utviklet Larviksmodellen, en framdriftsmodell for partnerskapet. Vi spør om dette kan være en bærekraftig modell for større eierskap til egen kompetanseutvikling.

Bildet kan inneholde: organisme, font, sirkel, diagram, merke.

Prosjektet involverte 500 lærere, hvor 93% av de oppgir at de har fått fornyet sin kompetanse. Vi skrev om prosjektet mai 2022 her. Og kapittel 12 i NOU 2022:13, Et system for karriereveier i barnehage og skole, s. 165, løfter frem vårt partnerskapsprosjekt.  

 

 

Publisert 30. sep. 2022 08:45 - Sist endret 21. feb. 2024 10:08