Verdensledende forskere på samspillet mellom forskning og praksis i skolen åpner FIKS-konferansen om fagfornyelsen og desentralisert kompetanseutvikling fredag 21. september i Universitetsbiblioteket.
Aktuelle saker - Side 3
Ingvill Rasmussen fra Institutt for pedagogikk (UiO) og lærerne Norun Margrethe Harvik og Siv Hanevold Kildal fra Majorstuen skole vil vise hvordan Samtavla fungerer og hvordan den kan brukes for å utvikle en dialogisk kultur i klasserommet.
I workshopen "Kritisk tenkning og problemløsning i norske skole: Integrert, målbart, og lærbart?" vil Anders Kluge og Jan Arild Dolonen fra Institutt for pedagogikk (UiO) dele interessante og lærerike erfaringer fra PROBE-prosjektet om 21. århundrets ferdigheter.
Merethe Frøyland og Aud Ragnhild Skår fra Naturfagsenteret vil i deres workshop på FIKS sin konferanse 21. september presentere arbeidsmåter, didaktiske verktøy og andre gode tips fra Realfagsløyper.
Erik Knain og Anniken Furberg fra REDE vil 21. september dele erfaringer og kunnskap fra undervisningsopplegg som er blitt utviklet i samarbeid med naturfagslærere.
Samarbeid mellom skoleledere og lærere er essensielt for at fagfornyelsen skal kunne implementeres på best mulig måte i skolen og klasserommene. Jorunn Møller og Ann Elisabeth Gunnulfsen vil invitere til refleksjon og diskusjon rundt dette og andre viktige temaer den 21. september.
Fredag 21. september kan du gå i dybden på hva som kjennetegner gode, læringsfremmende tilbakemeldinger. Marte Blikstad-Balas er prosjektleder for Videobasert etterutdanning (VIST), og holder workshop med utgangspunkt i hva som kjennetegner gode tilbakemeldinger og hvordan forbedre klasseromspraksis.
Fagfornyelsen vil gi mer plass til programmering i læreplanen, både i matematikk og naturfag. Cathrine Wahlstrøm Tellefsen og Knut Martin Mørken vil under FIKS-konferansen, Fagfornyelsen og desentralisert kompetanseutvikling, 21. september forklare oss hvorfor kompetanse i programmering er nødvendig.
FIKS har som mål å formidle kvalitetssikret forskning og fakta til alle som er interesserte i og opptatt av hva som foregår i skolesektoren. Kunnskapsbasen er det nyeste tilskuddet til denne formidlingen.
UiO har siden nyttår avdekket behovet for kompetanseheving i skolene i og rundt Oslo. Det skaper grunnlag for flere forsknings- og utviklingsprosjekter på Universitetet i Oslo.