Faglig frokost: kunnskapsarbeid er krevende

Denne morgenen vil professor Sten Ludvigsen holde hovedinnlegget på FIKS sin faglige frokost. Han vil ta utgangspunkt i kunnskapsgrunnlaget for fagfornyelsen (LK20) og løfte frem sentrale forskningsbaserte premisser for utviklingsarbeid på skoler. I tillegg til Ludvigsen vil representanter fra både forsker - og praksisfeltet dele sine erfaringer med utviklingsarbeid i skolen.

Bildet kan inneholde: hånd, mikrofon, frakk, gest, offentlig adresse system.

Vi gleder oss til å forsette samtalen om organisering, strukturer og samarbeidskultur i skolen og er stolte av å kunne presentere professor Sten Ludvigsen ved Institutt for pedagogikk som hovedinnleggsholder denne fredagen.  Som de fleste kjenner til ledet han arbeidet i Ludvigsenutvalget som var et viktig forarbeid til LK20.

Påmelding

Bildet kan inneholde: briller, smil, erme, gest, blazer.
Professor Sten Ludvigsen Foto: Shane Colvin/UiO

Sentrale tema som vil tas opp er: Hvordan skape betingelser for elevenes progresjon i og på tvers av fag? Hva kan og bør være fokus for samtaler om elevenes arbeid? Hvilke forhold er de mest avgjørende skal utviklingsarbeidet lykkes? Og hvilke forhold er det avgjørende at skoleledere velger å holde fast ved over tid?

I tillegg til Ludvigsen møter du representanter fra forsker - og praksisfeltet som deler sine erfaringer fra utviklingsarbeid i skolen med eksempler fra forskningsprosjekter, partnerskap i dekomp-ordningen og lokale arbeidspraksiser.

Arrangementet finner sted på LINKEN på Universitetsbiblioteket, og vil denne gangen ikke streames direkte. Vi ønsker å gjenskape fysiske møteplasser med våre faglige frokoster i FIKS.

Velkommen!

08:15 - 08:30 Servering av frokost

08:30 - 08:35 Innledning ved Bjørn Bolstad, seniorrådgiver i FIKS

08:35 - 09:25 Innledere

• Sten Ludvigsen, professor, Institut for pedagogikk ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet vil snakke om intensjoner i fagfornyelsen.
  • Øystein Gilje, professor, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning og leder FIKS ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet vil presentere arbeid med kunnskapsbasen til FIKS.
  • Hege S. Nilsen seniorrådgiver i FIKS og Kristine Hollup spesialrådgiver i Viken fylkeskommune, vil fortelle om organiseringen av arbeidet i dekomp-partnerskapet mellom Viken og FIKS.
  • Trond Nilsen, rektor ved Lofsrud skole vil dele erfaringer og praktiske eksempler på organisering av utviklingsarbeid på sin skole.
  • Hanne Vislie og Ingrid Almås Urdahl er henholdsvis rektor og lærer i bærumskolen og begge er medlemmer i referansegruppen i NFR-prosjektet Multimodal læring og vurdering i skolen (MuLVu). De vil dele sine erfaring om hvordan et forskningsprosjekt blir forankret på en skole.

I panelet

• Sten Ludvigsen, professor (IPED)
  • Hege S. Nilsen, seniorrådgiver (FIKS)
  • Kristine Hollup, spesialrådgiver (Viken fylkeskommune)