Våre partnerskap

Her kan du få en oversikt over pågående partnerskap mellom FIKS og ulike fylkeskommuner, kommuner og enkeltskoler

Partnerskapene våre er stadig i utvikling. Informasjonen på denne siden vil derfor bli oppdatert jevnlig. 

Asker kommune

Bildet kan inneholde: blå, azure, symbol.

Asker kommune består av de tidligere kommunene Hurum, Røyken og Asker og har 44 ordinære skoler, 29 barneskoler og 15 ungdomsskoler.

Fra og med 2015 har kommunen gradvis gitt en Chromebook til hver elev, og fra og med høsten 2019 hadde alle elever Chromebook. Dette gjør kommunen til den største kommunen i landet som har implementert denne teknologien, og kommunen er derfor også den største brukeren av Google-relaterte produkter.

Asker kommune og FIKS har vært dekomp-partnere siden 2018.

Asker kommune og UiO samarbeider om et forprosjekt til forskningsstudien School, A.I. and Learning (S.A.I.L)

Faglig innhold i partnerskapet:

I partnerskapet er det fokus på:

  • Innføring av ny læreplan
  • Agency og vurdering
  • Lederstøtte

Tidligere har det vært fokus på

Aktiviteter i partnerskapet:

FIKS bidrar gjennom følgende aktiviteter:

  • Fellessamlinger for skoleledere
  • Støtte til skoleledere i ledernettverk
  • Drøftingsmøter mellom skoleeier og FIKS
  • Støtte til enkeltskoler
     

Kontaktpersoner hos skoleeier:

Arne Bergan, Rådgiver

Involverte personer fra FIKS og UiO:

Primærkontakt i FIKS: Bjørn Bolstad
Mari AmundsenTerje Stokke Nørving, Tobias Werler

Litteratur og faglig grunnlag for arbeidet: (se over om denne er aktuell)

Bolstad, B (2020). Dybdelæring og tverrfaglighet. Oslo: PedLex

Brandmo, C, Panadero, C & Hopfenbech, T. N. (2020). Bridging classroom assessment and self-regulated learning. Assessment in Education: Principals, Policy & Practice 27(4), 319-331.

Bransford, J., Brown, A. L., Cocking, R. R., & National Research Council (U.S.). (1999). How people learn: Brain, mind, experience, and school. Washington D.C: National Academy Press.

Gilje, Ø., Landfald, Ø., Ludvigsen, S. (2018). Dybdelæring – historisk bakgrunn og teoretiske tilnærminger, Bedre skole 4/2018

Sawyer, K. (2006/2014). The Cambridge handbook of the learning sciences. Cambridge: Cambridge University Press. 

Voll, L. O., Øyehaug, A. B., Holt, A. (red) (2019). Dybdelæring i naturfag. Oslo: Universitetsforlaget

Østern, T. P., Dahl, T., Strømme, A., Petersen, J., A., Østern, A-L., Selander, S. (2019). Dybde//læring – en flerfaglig relasjonell og skapende tilnærming. Oslo: Universitetsforlaget

Aurskog-Høland kommune

Aurskog Høland kommune har 7 skoler.

Partnerskapet mellom Aurskog Høland kommune og FIKS ble etablert i 2019. Videregående skoler i regionen deltar også i aktivitetene.

I partnerskapet er det fokus på:

Aktiviteter i partnerskapet:

  • Lærere fra 5. til 13. trinn i Aurskog-Høland har samlinger for å sikre god progresjon og dybdelæring i matematikk hele skoleløpet. Videregående skoler i regionen deltar også

Involverte personer fra FIKS og UiO:

Det Matematisk Naturvitenskapelige Fakultet ved UiO deltar som sentral faglig partner. 

Primærkontakt i FIKS: Mari Bjørnsdotter Vinjar
Merete Hellner Nilsen

Bærum kommune

Bærum kommune har til sammen 2000 lærere og 16 500 elever fordelt på 40 ordinære skoler, 28 barneskoler og 12 ungdomsskoler. Siden 2013 har kommunen gradvis innført iPad til bruk i opplæringen, og alle elever i kommunen har sin egen iPad.

Bærum kommune og FIKS har vært dekomp-partnere siden 2018.

Bærum Kommune og UiO samarbeider også om forskningsprosjektet Multimodale Lærings- og Vurderingsformer (MuLVu), som er finansiert av Norges forskningsråd (NFR). 

I partnerskapet er det fokus på:

Tidligere har det vært fokus på:

Aktiviteter i partnerskapet:

  • Fellessamlinger for lærere

  • Fellessamlinger for skoleledere
  • Oppfølging av enkeltskoler
  • Drøftinger med og veiledning av skoleeier

Kontaktperson hos skoleeier:

Thea Kadri Vikebø, rådgiver

Involverte personer fra FIKS og UiO:

Primærkontakt i FIKS: Bjørn Bolstad og Mari Bjørnsdotter Vinjar
Pål Riis

Enebakk kommune

Bildet kan inneholde: grønn, symbol.

Enebakk kommune har 5 skoler og 160 ansatte lærere.

Partnerskapet mellom Enebakk kommune og FIKS ble etablert i 2020.

I partnerskapet er det fokus på:

  • Lesing

Tidligere har det vært fokus på:

  • Digitalisering, bl.a. systematisering av erfaringer fra digital hjemmeskole (skoleåret 2020-2021)
  • Dybdelæring og tverrfaglighet (skoleåret 2020-2021)

Aktiviteter i partnerskapet:

FIKS bidrar gjennom følgende aktiviteter:

  • Fellessamlinger for lærere

  • Deltakelse i nettverkssamlinger for lærere

  • Oppfølging av tre barneskoler

  • Fellessamlinger for skoleledere
  • Drøftinger med og veiledning av skoleeier

Kontaktperson hos skoleeier:

Vibeke Nordahl Holte, Rådgiver

Involverte personer fra FIKS og UiO: 

Enhet for kvantitative utdanningsanalyser (EKVA) ved UiO/ILS deltar som sentral faglig partner fra skoleåret 2021-2023.

Faglig ansvarlig ved UiO: Tove Stjern Frønes

Primærkontakt i FIKS: Siv Jacobsen
Karianne Megård Grønli

Fredrikstad kommune

Bildet kan inneholde: font, crest, symbol, emblem, kunst.

Fredrikstad kommune har 30 ordinære skoler, 21 barneskoler, 6 ungdomsskoler og 3 skoler med 1. til 10. trinn.

Fredrikstad kommune og FIKS har vært dekomp-partnere siden 2022.

Faglig innhold i partnerskapet:

Det sentrale temaet for partnerskapet er:

Aktiviteter i partnerskapet:

FIKS bidrar gjennom følgende aktiviteter:

  • Ledersamlinger for alle skoler

Kontaktpersoner hos skoleeier:

Ragnhild S. Dahlstrøm, spesialkonsulent

Involverte personer fra FIKS og UiO:

Primærkontakt i FIKS: Bjørn Bolstad og Mari Bjørnsdatter Vinjar
Øystein Gilje

Litteratur og faglig grunnlag for arbeidet: 

GOKS og Lørenskog friskole

Grunnskolen Oslo Kristne Senters logoLørenskog friskoles logo

Grunnskolen Oslo Kristne Senter (GOKS) og Lørenskog Friskole er to private skoler med geografisk plassering i Lillestrøm og Lørenskog kommuner. 

Partnerskapet mellom Grunnskolen Oslo Kristne Senter og FIKS ble etablert i 2020. Lørenskog Friskole ble inkludert i partnerskapet i 2021.

I partnerskapet er det fokus på:

Tidligere har det vært fokus på:

Aktiviteter i partnerskapet:

  • Fellessamlinger for alle ansatte på skolen

  • Veiledning og støtte til lærere og ledelse
     

Kontaktperson hos skoleeier:

Ole-Kristian Thoresen, Rektor, GOKS

Kristin Dahl, Assisterende rektor, Lørenskog Friskole

Involverte personer fra FIKS og UiO:

Primærkontakt i FIKS: Bjørn Bolstad

Litteratur og faglig grunnlag for arbeidet: (aktuell?)

Bolstad, B (2020). Dybdelæring og tverrfaglighet. Oslo: PedLex

Sawyer, K. (2006/2014). The Cambridge handbook of the learning sciences. Cambridge: Cambridge University Press. 

Østern, T. P., Dahl, T., Strømme, A., Petersen, J., A., Østern, A-L., Selander, S. (2019). Dybde//læring – en flerfaglig relasjonell og skapende tilnærming. Oslo: Universitetsforlaget

Lillestrøm kommune

Bildet kan inneholde: azure, rektangel, font, elektrisk blå, sirkel.

Lillestrøm kommune har 23 kommunale barneskoler og 12 kommunale ungdomsskoler.

Lillestrøm kommune og FIKS har vært partnere siden 2022. 

I partnerskapet er det fokus på:

  • Analyse og databruk

Aktiviteter i partnerskapet:

Skoleåret 2022-2023 bidrar FIKS gjennom: 

  • Møter med skoleeier og skoleledere

Kontaktperson hos skoleeier:

Pål Kristiansen, assisterende skolesjef

Involverte personer fra FIKS og UiO:

Primærkontakt i FIKS: Siv Jacobsen

Bjørn Bolstad


Litteratur og faglig grunnlag for arbeidet:
 

Lørenskog kommune

Bildet kan inneholde: symbol.

Lørenskog kommune har 8 kommunale barneskoler og 4 kommunale ungdomsskoler.

Lørenskog kommune og FIKS har vært dekomp-partnere siden 2019.

I partnerskapet er det fokus på:

Aktiviteter i partnerskapet:

Skoleåret 2021-2022 bidrar FIKS gjennom: 

  • Nettverksamlinger for utvalgte lærere fra alle skolene i kommunen

  • Samarbeid med kommunens fire ungdomsskoler

  • Fellessamlinger

Kontaktperson hos skoleeier:

Lisbeth Wannebo, Rådgiver

Involverte personer fra FIKS og UiO:

Primærkontakt i FIKS: Mari Bjørnsdotter Vinjar
Siv Paus Brovold, Kristian Holm, Lise Ringstad og Tone Merete Udland

Litteratur og faglig grunnlag for arbeidet: (aktuell)

Bolstad, B (2020). Dybdelæring og tverrfaglighet. Oslo: PedLex

Drake, S., Reid, J. (2018). Integrated Curriculum as an Effective Way to Teach 21st Century Capabilities. Asia Pacific Journal of Educational Research2018. Vol. 1(1) 31-50

Østern, T. P., Dahl, T., Strømme, A., Petersen, J., A., Østern, A-L., Selander, S. (2019). Dybde//læring – en flerfaglig relasjonell og skapende tilnærming. Oslo: Universitetsforlaget

Nordre Follo kommune

Nordre Follo kommune har 21 kommunale skoler.

Partnerskapet mellom Nordre Follo kommune og FIKS ble etablert i 2020.

I partnerskapet er det fokus på:

  • Støtte til innføring av ny læreplan (LK20)
  • Profesjonsfellesskap og lederstøtte
  • Vurdering

Tidligere har det vært fokus på:

Aktiviteter i partnerskapet:

  • Fellessamlinger for lærere

  • Fellessamlinger for skoleledere
  • Drøftinger med og veiledning av skoleeier
  • Oppfølging og partnerskap med en ungdomsskole
  • Produksjon av støttemateriell i form av lokalt produserte filmer og tekst

Kontaktperson hos skoleeier:

Terje Nørving, rådgiver

Involverte personer fra FIKS og UiO:

Primærkontakt i FIKS: Bjørn Bolstad og Siv Jacobsen
Pål Riis, Mari Amundsen, Eli Tronsmo

Litteratur og faglig grunnlag for arbeidet: (aktuell?)

Emstad, A. B. & Birkeland, I. K. (2020). Lærende ledelse. Skolelederes rolle i å utvikle en profesjonell læringskultur. Oslo: Universitetsforlaget

Mercer, N., Littleton, K. (2007). Dialogue and the Development of Children's Thinking. A sociocultural approach. London: Routledge

Robinson, V. (2014) Elevsentrert skoleledelse. Oslo: Cappelen Damm Akademisk

Robinson, V. (2018) Færre endringer - mer utvikling. Oslo: Cappelen Damm Akademisk

Tronsmo, E. (2020). Changing conditions for teachers’ knowledge work: new actor constellations and responsibilities. The Curriculum Journal, BERA, 31(4), s. 775-791.

www.samtavla.no

Oslo kommune

Oslo kommune har 187 skoler.

Oslo kommune og FIKS har vært dekomp-partnere siden 2018. Partnerskapet kretser om flere tematikker, både på grunnskole og videregående skole

I partnerskapet er det fokus på:

  • Vurdering på videregående skole
  • Elevidentitet og elevrolle
  • Læring i profesjonsfellesskapet
  • Støtte til innføring av LK20
  • Analysekompetanse

Tidligere har det vært fokus på:

Aktiviteter i partnerskapet:

  • Fellessamlinger for lærere og skoleledere i nettverk for videregående skoler

  • Fellessamlinger for lærere og skoleledere på grunnskolen
  • Støtte til læreres egen forskningsaktivitet på egen praksis
  • Utvikling av forskning og modeller for kompetansespredning
  • Oppfølging av lærernettverk om digitalisering
  • Spesiallagde webinarer for ansatte i Oslo-skolen
  • Toppledersamlinger

Kontaktpersoner hos skoleeier:

Involverte personer fra FIKS og UiO:

Litteratur og faglig grunnlag for arbeidet: (aktuell?)

Black, P. og William, D. (2009). Developing the the Theory of Formative Assessment. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, (21(1), 5-23

Fjørtoft, H. (2016). Effektiv Planlegging og vurdering: Læring med mål og kriterier i skolen (2. utg). Bergen: Fagbokforlaget

Fjørtoft, H. og Sandvik, L. V. (2016). Vurdering og vurderingskompetanse. I H. Fjørtoft & L. V. Sandvik (Red.),Vurderingskompetanse i skolen: praksis, læring og utvikling (s. 17 – 41)Oslo: Universitetsforlaget

Rogaland fylkeskommune

Bildet kan inneholde: azure, materiell eiendom, elektrisk blå, symbol, font.

Rogaland Fylkeskommune har 25 videregående skoler.

Partnerskapet mellom Rogaland Fylkeskommune og FIKS ble etablert i 2021. Partnerskapet finansieres ikke med dekomp-midler. FIKS etablerer partnerskap med tre videregående skoler i Haugesund og Karmøy.

I partnerskapet er det fokus på:

Tidligere har det vært fokus på:

Aktiviteter i partnerskapet:

  • Fellessamlinger for lærere og skoleledere

  • Støtte til ansatte på enkeltskoler

Kontaktpersoner hos skoleeier:

Elise Breivik

Involverte personer fra FIKS og UiO:

Primærkontakt i FIKS: Siv Jacobsen
Marianne Dahl

Vestby kommune

Bildet kan inneholde: symbol, skjold.

Vestby kommune har 315 lærere og 2 470 elever fordelt på syv ordinære skoler, hvorav fem av disse er barneskoler og to er ungdomsskoler.

Partnerskapet mellom Vestby kommune og FIKS ble etablert i 2020.

I partnerskapet er det fokus på:

  • Digitalisering på ungdomstrinnet

Tidligere har det vært fokus på:

  • Profesjonsfellesskap og ledelse
  • Støtte til innføring av LK20 med vekt på elevaktive arbeidsformer

Aktiviteter i partnerskapet:

  • Fellessamlinger for lærere og skoleledere

  • Drøftinger med og veiledning av skoleeier
  • Oppfølging av enkeltskoler
  • Støtte til ledernettverk

Kontaktperson hos skoleeier:

Per Øyvind Strand, Skolefaglig rådgiver

Involverte personer fra FIKS og UiO:

Primærkontakt i FIKS: Bjørn Bolstad
Kristian Holm, Tone Merete Udland, Terje Stokke Nørving

Litteratur og faglig grunnlag for arbeidet: (aktuell?)

Emstad, A. B. & Birkeland, I. K. (2020). Lærende ledelse. Skolelederes rolle i å utvikle en profesjonell læringskultur. Oslo: Universitetsforlaget

Mercer, N., Littleton, K. (2007). Dialogue and the Development of Children's Thinking. A sociocultural approach. London: Routledge

Quortrup, L. (2016). Dette vet vi om profesjonelle læringsfellesskap. Oslo: Gyldendal Akademisk

Robinson, V. (2014) Elevsentrert skoleledelse. Oslo: Cappelen Damm Akademisk

Robinson, V. (2018) Færre endringer - mer utvikling. Oslo: Cappelen Damm Akademisk

Tronsmo, E. (2020). Changing conditions for teachers’ knowledge work: new actor constellations and responsibilities. The Curriculum Journal, BERA, 31(4), s. 775-791.

Viken fylkeskommune

Bildet kan inneholde: aqua, turkis.

Viken fylkeskommune består av de tidligere fylkene Østfold, Akershus og Buskerud. Fylkeskommunen har 58 videregående skoler og 3 fagskoler.

Partnerskapet mellom Viken Fylkeskommune og FIKS ble etablert i 2020.

I partnerskapet er det fokus på:

  • Profesjonsfellesskap på enkeltskoler, blant annet knyttet til elevvurdering

  • Økt veilederkompetanse på enkeltskoler

  • Veiledning som bidrag i profesjonsfellesskapet

Aktiviteter i partnerskapet:

  • Fellessamlinger for lærere og skoleledere

  • Oppfølging av enkeltskoler, både lærere og ledergrupper, innenfor begge temaer 

Kontaktpersoner hos skoleeier:

Solveig Skattkjær, spesialrådgiver

Involverte personer fra FIKS og UiO:

Primærkontakt i FIKS: Mari Bjørnsdotter Vinjar
Siv Paus Brovold, Jo Helge Schei, Ann Michaelsen, Lise Ringstad, Marianne Dahl, Tone Hagerup, Pål Riis og Siv Jacobsen.

Litteratur og faglig grunnlag for arbeidet:

Ås kommune

I Ås kommune er det totalt 9 grunnskoler, med i overkant av 2400 elever fordelt på 7 barneskoler og 2 ungdomsskoler.

Partnerskapet mellom Ås kommune og FIKS ble etablert i 2019.

I partnerskapet er det fokus på:

Tidligere har det vært fokus på:

  • Støtte til innføring av LK20 med særlig vekt på:
  • Elevaktive arbeidsformer: utforskende metodikk
  • Ledelse av utviklingsprosesser

Aktiviteter i partnerskapet:

  • Fellessamlinger for lærere

  • Fellessamlinger for skoleledere
  • Drøfting med skoleeier

Kontaktperson hos skoleeier:

Kari Eliassen, Pedagogisk rådgiver

Involverte personer fra FIKS og UiO:

Primærkontakt i FIKS: Mari Bjørnsdotter Vinjar
Mari Amundsen, Tone Hagerup, Bjørn Bolstad

Litteratur og faglig grunnlag i arbeidet:

Biesta, G. (2014). Utdanningens vidunderlige risiko. Vigmostad & Bjørke AS.

Emstad, A. B. & Birkeland, I. K. (2020). Lærende ledelse. Skolelederes rolle i å utvikle en profesjonell læringskultur. Oslo: Universitetsforlaget

Mercer, N., Littleton, K. (2007). Dialogue and the Development of Children's Thinking. A sociocultural approach. London: Routledge

Naturfagssenteret (2018). Naturfag nr. 1 2018, s. 82 - 93

Kizel, A. (2016). Philosophy with Children as an educational platform for self-determined learning. Cogent Education, 3:1, 1244026.

Priestly, M., Biesta, G. & Robinson, S. (2016). Teacher Agency. Bloomsbury Academic.

Quortrup, L. (2016). Dette vet vi om profesjonelle læringsfellesskap. Oslo: Gyldendal Akademisk

Robinson, V. (2018) Færre endringer - mer utvikling. Oslo: Cappelen Damm Akademisk

Tronsmo, E. (2020). Changing conditions for teachers’ knowledge work: new actor constellations and responsibilities. The Curriculum Journal, BERA, 31(4), s. 775-791.

Færder kommune

Samarbeidet mellom Færder kommune og FIKS pågikk fra 2020-2022.

Færder kommune består av de tidligere kommunene Nøtterøy og Tjøme. Kommunen har 8 barneskoler og 3 ungdomsskoler.

Partnerskapet mellom Færder kommune og FIKS ble etablert i 2020.

Faglig innhold i partnerskapet:

De sentrale temaene for partnerskapet for perioden 2020-2022 har vært:

Aktiviteter i partnerskapet:

FIKS arbeider nært med de tre ungdomsskolene i kommunen. Barneskolene trekkes inn i partnerskapet gjennom ledersamlinger for hele kommunen. FIKS bidrar gjennom følgende aktiviteter:

  • Fellessamlinger for skoleledere
  • Veiledning av utvalgte lærere på kommunens tre ungdomsskoler
  • Bidrag på personalmøter på ungdomsskolene
  • Drøftinger og avklaringer sammen med skoleeier

Kontaktperson hos skoleeier:

Ann Kristin Johansen, Prosjektleder

Involverte personer fra FIKS og UiO:

Primærkontakt i FIKS: Øystein Gilje

Litteratur og faglig grunnlag for arbeidet:

Black, P. og William, D. (2009). Developing the the Theory of Formative Assessment. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, (21(1), 5-23

Fjørtoft, H. (2016). Effektiv Planlegging og vurdering: Læring med mål og kriterier i skolen (2. utg). Bergen: Fagbokforlaget

Fjørtoft, H. og Sandvik, L. V. (2016). Vurdering og vurderingskompetanse. I H. Fjørtoft & L. V. Sandvik (Red.),Vurderingskompetanse i skolen: praksis, læring og utvikling (s. 17 – 41)Oslo: Universitetsforlaget

Larvik kommune

Bildet kan inneholde: azure, kunst, font, elektrisk blå, symbol.

Samarbeidet mellom Larvik kommune og FIKS pågikk fra 2021-2022.

Larvik kommune har 20 skoler. Alle elever i kommunen har hver sin iPad, og kommunen har arbeidet aktivt med digitalisering siden 2015.

Partnerskapet mellom Larvik kommune og FIKS ble etablert i 2021.

I partnerskapet har det vært det fokus på:

Aktiviteter i partnerskapet:

Skoleåret 2021-2022 bidrar FIKS gjennom: 

  • Nettverksamlinger for utvalgte lærere fra alle skolene i kommunen

  • Faglige bidrag på ledersamlinger

  • Drøfting med skoleeier

Kontaktperson hos skoleeier:

Jørn Andersen, konsulent Tjenestedesign og kvalitetsutvikling

Involverte personer fra FIKS og UiO:

Primærkontakt i FIKS: Øystein Gilje
Merete Hellner Nilsen

 

 

Emneord: DeKomp, Desentralisert Kompetanseutvikling
Publisert 24. sep. 2020 10:19 - Sist endret 23. feb. 2024 21:28