English version of this page

Arabisktalende elevers bruk av muntlighet og digitale ressurser i norske klasserom (ph.d.-prosjekt)

Doktorgradsprosjektet er en kvalitativ studie av hvordan arabisktalende elever bruker digitale ressurser i arbeid med muntlighet i norskfaget. 

Elever som jobber med digitale ressurser.

Hvordan kan digitale ressurser brukes for å utvikle flerspråklige elevers muntlige ferdigheter? KI-generert: Bildet er generert av MidJourney.

Om prosjektet

Økt globalisering og innvandring har ført til et flerspråklig samfunn i Norge, der arabisk er en betydelig representert gruppe. Dette doktorgradsprosjekt skal belyse hvordan lærere og arabisktalende elever benytter seg av digitale ressurser i arbeid med muntlighet i klasserommet.

Gjennom en empirisk tilnærming undersøker prosjektet:

  • Hvordan lærere legger til rette for bruk av digitale ressurser i arbeid med muntlighet i et flerspråklig klasserom
  • Hvordan arabisktalende elever med kort botid bruker digitale ressurser i undervisningen i helklasse og i gruppearbeid
  • Hvordan arabisktalende elever med kort botid bidrar i muntlige sammenhenger i helklasse og i gruppearbeid, både i en ordinær klasse og en innføringsklasse

Mål

Ph.d.-prosjektet er en kvalitativ studie som har som mål å bidra til en bedre forståelse av hvordan digitale ressurser kan bli brukt for å utvikle flerspråklige elevers muntlige ferdigheter i klasserommet, med spesielt fokus på arabisktalende elever med kort botid. 

Bakgrunn

Doktorgradsprosjektet har en etnografisk tilnærming til feltet, og benytter flere datainnsamlingsmetoder som klasseromsobservasjoner, feltnotater og intervjuer.

Den stadig økende digitaliseringen har gitt digitale datainnsamlingsmetoder større betydning, derfor inkluderes skjermopptak og videoobservasjon som supplerende metoder for å forstå fenomenet fra ulike perspektiver. 

Finansiering

Prosjektet er et fire-årig doktorgradsprosjekt (2023-2027) finansiert av det Utdanningsvitenskaplige fakultet ved Universitetet i Oslo.

Publisert 2. okt. 2023 08:53 - Sist endret 8. apr. 2024 14:57