Skal hjelpe elever med kort botid i Norge med skolegangen

− Studier har vist at det finnes lite undervisningsmateriell som er tilpasset disse elevene, og at lærere ønsker mer støtte for hvordan de kan tilrettelegge undervisningen på best mulig måte, sier professor og prosjektleder.

Person skriver på tavle. Illustrasjonsfoto.

– Det er et stort behov for kunnskap om hvordan flerspråklighet kan bli en ressurs i opplæring av ungdommer med kort botid, sier professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Joke Dewilde (illustrasjonsfoto: Skygge Foto Lise Evensen)

Forskningsprosjektet Hugin og Munin i et elevperspektiv er et samarbeid med den sosiale entreprenøren Magisk Kunnskap. De har gjennom flere år utviklet det flerspråklige læremidlet med finansiering fra Utdanningsdirektoratet.

− Vi er stolte av å ha lansert et innovativt læremiddel som tilbyr en ressursorientert og flerspråklig tilnærming til læring og kunnskap for å møte utfordringene og mulighetene som disse elevene står overfor.

Det sier Tone Evensen, daglig leder og gründer hos Magisk Kunnskap.

– For å utvikle oss videre er det viktig med forskningsbasert kunnskap, og vi er derfor svært glade for å ha etablert et samarbeid med ILS ved Universitetet i Oslo, sier hun videre.

I prosjektet skal forskerne observere og intervjue elever for å få kunnskapsbasert grunnlag for å videreutvikle plattformen.

Tone Evensen & Joke Dewilde. Foto.
Tone Evensen (fra venstre) og Joke Dewilde skal samarbeide for at flere elever som kan flere språk, opplever at det er en ressurs (foto: Mustafa Sevinç).

Flerspråklighet som ressurs

Ifølge overordnet del av læreplanen  skal alle elever få erfare at det å kunne flere språk er en ressurs i skolen og i samfunnet for øvrig. Den pågående krigen i Ukraina viser at flerspråklighet er et komplekst fenomen.

− Vi har fått elever i skolen som ikke bare behersker ukrainsk, men også russisk i ulik grad, og som har forskjellige erfaringer og følelser knyttet til disse språkene. Det samme gjelder elever med kurdisk bakgrunn, som kanskje kan snakke kurmanji og skrive arabisk, sier Dewilde.

Forskningsprosjektet utføres av Dewilde og prosjektmedarbeider Victoria Roland, som også har vært sentral i oppstart i utviklingen av plattformen for Magisk Kunnskap.

− Hugin og Munin prøver å ta høyde for denne kompleksiteten ved å gjøre plattformen fleksibel når disse elever skal lære seg norsk, påpeker Roland

– Den pågående krigen i Ukraina viser at flerspråklighet er et komplekst fenomen.

Kan minske frafall i videregående skole

Victoria Roland. foto.
Victoria Roland i Magisk kunnskap fremhever at plattformen skal være tilpasset elevenes behov (foto: Mustafa Sevinç)

Gjennom å utvikle en forskningsbasert plattform ønsker Magisk Kunnskap å bidra til å redusere frafallet i videregående skole for elever med kort botid.

− Ved å redusere frafallet i videregående opplæring økes sannsynligheten for at flere av elevene blir aktive samfunnsborgere og arbeidstakere. For den enkelte ungdom vil plattformen også kunne bidra til økt mestringsfølelse, større sosial deltakelse, samt bedre språk- og fagkunnskaper, sier Roland.

Unikt samarbeid

Det er et stort behov for kunnskap om hvordan flerspråklighet kan bli en ressurs i opplæring av ungdommer med kort botid. Dette er en sammensatt gruppe, både når det gjelder språkbakgrunn, kulturelle erfaringer og tidligere skolegang.

− Et samarbeid med Magisk Kunnskap og plattformen Hugin og Munin gjør det mulig å utforske dette videre. Prosjektet er også spennende for Mi Lenga-programmet der UiO lektorstudenter utforsker flerspråklighet i opplæring i masterprosjektene sine ved at de kan prøve ut undervisningsopplegg fra plattformen, avslutter Dewilde.

Emneord: Flerspråklighet, innvandrere Av Joke Dewilde & Magnus Heie
Publisert 15. aug. 2023 10:46 - Sist endret 15. aug. 2023 13:27