Om prosjektet
Studien tar utgangspunkt i et partnerskap hvor skoleledere og forskere sammen utforsker ledelsespraksiser knyttet til Fagfornyelsen, i en serie av møter kalt «endringsverksteder». Ph.d.-prosjektet er en del av ChangeLead-prosjektet og undersøker:
- Hvordan kommer ideer og forventninger til partnerskap mellom skoler og høyere utdanningsinstitusjoner (UH) til uttrykk i norske styringsdokumenter, og hvordan begrunnes slike partnerskap som strategi i reformarbeid?
- Hva karakteriserer formål og fokus i samarbeid mellom skoleledere og forskere her og nå, og hvordan endrer prosjektets formål og fokus seg over tid?
- Hvordan reflekterer deltakere i partnerskap over prosjektet og prosessene i endringsverkstedene?
Bakgrunn og design
Skoleledelsen har fått en nøkkelrolle i den aktuelle reformpolitiske konteksten. Samtidig legger utdanningsmyndighetene vekt på partnerskap mellom skoler og UH for gjensidig læring og støtte.
I ChangeLead-prosjektet deltar lederteam ved tre videregående skoler, og forskere fra Universitetet i Oslo, i perioden 2021-2024.
Det analytiske rammeverket for studien omfatter kulturhistorisk aktivitetsteori og teorier om institusjonelt arbeid og om oversettelse av ideer til praksis. Studien har et kvalitativt design med analyse av styringsdokumenter, video- og intervjudata, samt innsamling av ulike typer verktøy som benyttes i ledelse av reformarbeidet.
Finansiering
Norges forskningsråd (NFR).