English version of this page

Sosialisering inn i lærerprofesjonen: Bruk av videostøttede læringsaktiviteter for utvikling av et profesjonelt lærerblikk (ph.d.-prosjekt)

Hvordan kan lærerutdanningen tilby en helhetlig og systematisk sosialisering inn i lærerprofesjonen? Hvordan påvirker videstøttet undervisning på campus lærerstudentenes forståelse av klasserommets virvlende verden?

Lærer holder presentasjon for elever.

Hvordan legger undervisningsaktivitetene til rette for at lærerstudenter kan utvikle sitt profesjonelle lærerblikk? (Illustrasjonsfoto: Shane Colvin/UiO)

Om prosjektet

Dette doktorgradsprosjektet ønsker å bidra til å utdype kunnskapen om disse spørsmålene. Jeg vil spesielt se på hvordan de ulike undervisningsaktivitetene på campus legger til rette for at lærerstudenter kan utvikle sitt profesjonelle lærerblikk når de leder samtaler i klasserommet. 

For å undersøke dette vil jeg gjennomføre en intervensjon i lærerutdanningen som prøver ut ulike videostøttede læringsaktiviteter i den fagdidaktiske seminarundervisningen på campus. Disse læringsaktivitetene inneholder bruk av modellvideoer, videoer av studentenes egen undervisning i praksis, bruk av observasjonsskjemaer i tillegg til veiledet øving i seminarene. 

I min forskning ønsker jeg å se på hvordan disse aktivitetene påvirker den kollektive forståelsen av hva som er verdifullt å legge merke til av hendelser og ytringer i undervisningen, og hvordan dette igjen påvirker forståelsen av lærerrollen.

I prosjektets første fase ønsker jeg å undersøke dette i seminarer i matematikk fagdidaktikk. I prosjektets andre fase ønsker jeg å prøve ut disse aktivitetene i didaktikkseminarer i ulike fag for å undersøke hvordan ulike fagtradisjoner og fagfellesskap påvirker forståelsen og utøvelsen av et profesjonelt blikk.

Bakgrunn

Forskning på lærere og lærerutdanning har trukket frem at lærerens profesjonelle blikk er av stor betydning for kvaliteten i undervisningen. Denne forskningen har i stor grad knyttet seg til lærerens evne til «noticing», altså hvordan læreren legger merke til viktige hendelser og reflekterer rundt disse. Video har vist seg å være et godt verktøy for at lærerstudenter og lærere skal utvikle disse ferdighetene.

I de siste årene har prosessene knyttet til «noticing» i økende grad blitt sett i lys av de sosiokulturelle læringsprosessene lærerstudenter og lærere er en del av. I denne sammenhengen blir utvikling av denne ferdigheten knyttet til en sosialiseringsprosess hvor læreren utvikler et profesjonelt blikk. Min forskning vil søke å utvide og utdype kunnskapen om disse prosessene i lærerutdanningen.

Publisert 11. jan. 2024 09:33 - Sist endret 11. jan. 2024 09:33