Om prosjektet
Sentrale spørsmål i dette ph.d.-prosjektet er:
- Kan vi bruke elevspørreskjemaer for å måle undervisningskvalitet?
- Kan undervisning av høy kvalitet assosieres med elevenes trivsel, motivasjon eller prestasjoner?
- Fungerer visse typer undervisningspraksis bedre for noen grupper av studenter?
Teoretisk bygger prosjektet på tidligere forskning, som identifiserer fire viktige dimensjoner ved undervisningskvalitet:
- klasseromsledelse
- støttende klima
- kognitiv aktivering
- klarhet i undervisningen.
I prosjektet analyseres hovedsakelig data hentet fra Trends in International Mathematics and Science (TIMSS)-studien i Norge i 2019.
Finansiering og gjennomføring
Prosjektet er tilknyttet forskergruppen Large-scale Educational Assessment (LEA) og Enhet for kvantitative utdanningsanalyser (EKVA). Den foreløpige tidsrammen for prosjektet er fra februar 2020 til mai 2024.
Prosjektet er finansiert av Norges forskningsråd (FINNUT-programmet).