MATHMot-lærerkonferanse

Velkommen til en konferanse med fokus på elevers motivasjon for matematikkfaget.

Bildet viser to elever som jobber med oppgaver i mattematikkfaget.

MATHMot-prosjektet undersøker utviklingen av motivasjon for mattelæring og hva som påvirker denne prosessen fra et internasjonalt perspektiv (Illustrasjonsfoto: Colourbox).

Meld deg på konferansen

Meld deg på konferansen! Konferansen er gratis og lunsj er inkludert.

Konferansen er basert på forskningsprosjektet Samkonstruksjon av matematikkmotivasjon i grunnskolen – en longitudinell studie i seks europeiske land (MATHMot) ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning. Konferansens språk: norsk og engelsk.

En møteplass for forskere og matematikklærere

Konferansen er først og fremst rettet mot lærere som jobber ved en av MATHMot-skolene, men alle som underviser i matematikk i grunnskolen, fremtidige matematikklærere og matematikkspesialister kan delta.

Under konferansen vil forskere i MATHMot dele resultater fra prosjektet fra et norsk og nordisk perspektiv. I tillegg vil det bli lagt opp til diskusjon mellom de som deltar på konferansen om hvordan forskere og lærere kan jobbe med elevers motivasjon for matematikkfaget.

Foreløpig program

• 9.30-9.45: Det norske prosjektteamet ønsker velkommen ved Jelena Radišić/Hege Kaarstein
  • 9.45-10.15: "Hva er motivasjon, og hvorfor er det viktig for matematikkprestasjoner?" ved Kjersti Wæge, Matematikksenteret
  • 10.15-11.00: "MATHMot-prosjektet og hva har vi lært om skoler i Norge?" ved Jelena Radišić, prosjektleder MATHMot
  • 11.00-11.15: Kaffepause
  • 11.15-11.45: "Hvordan ser resultatene ut i Sverige?" ved Cecilia Thorsen/Kajsa Yang Hansen (Högskolan Väst)
  • 11.45-12.15: "Hvordan ser resultatene ut i Finland?" ved Anu Laine, Helsingfors universitet
  • 12.15-13.00: Lunsj
  • 13.00-13.45: "Motivasjon og god undervisningspraksis - verktøy for lærere" ved Jelena Radišić/Hege Kaarstein
  • 13.45-15.15: Paneldiskusjon med lærere, rektorer og forskere om hvordan vi kan jobbe videre med motivasjon for matematikk i undervisning og forskning
  • 15.15-15.30: Avslutning

Er barnet ditt umotivert for å lære matematikk?

De første resultatene fra prosjektet er nå publisert, og foresatte og andre som er interessert i mattematikkundervisning og -læring kan lese om sammenhengen mellom foresattes holdninger og barnas motivasjon.

Har du spørsmål?

Send e-post til mathmot-admin@ils.uio.no