English version of this page

Ressursside for muntlige ferdigheter og muntlig mestring

Muntlige ferdigheter spiller en stor rolle i læring, utdanning og personlig vekst. Dialogisk undervisning kan fremme muntlig mestring. På denne siden finnes ressurser og inspirasjon for undervisere som vil jobbe med dette i klasserommet.

Hvorfor jobbe med muntlige ferdigheter og dialogisk undervisning?

Kvinnelig lærer står bak mannlig student som sitter ved en pult i et klasserom.
Foto: Audun Bjerknes/UiO

Muntlige ferdigheter innebærer å skape mening gjennom å lytte, tale og samtale, og er en forutsetning for å kunne vise kompetanse.

Det norske Læreplanverket definerer muntlige ferdigheter som en grunnleggende ferdighet, og et nødvendig redskap for læring og utvikling i alle fag.

Dialogisk undervisning støtter utviklingen av muntlige ferdigheter fordi denne typen undervisning legger opp til mye muntlig deltagelse fra elevens side. 

Hva er dialogisk undervisning?

Dialogisk undervisning er en metode der lærere engasjerer seg i elevers tankeprosesser og utvikling av forståelse gjennom dialog. Metoden bedrer vilkårene for dypere læring.

I dialoger er språket et verktøy som setter oss i stand til å forstå hverandres kunnskap og perspektiver.

Dialoger er samtaler med et bestemt formål og en bestemt karakter. De gjør at vi tenker sammen og konstruerer ny kunnskap sammen.

Kvinnelig lærer står foran klasse i klasserom og gestikulerer.
Foto: Shane Colvin/UiO

Hvorfor og hvordan læreren bruker dialog

Dialog i klasserommet har mange formål

  • gi informasjon,
  • sjekke hva elevene har forstått,
  • planlegge og følge opp aktiviteter.

Alt dette er viktig, men når det dreier seg om dialoger med et mål om læring, må det legges til rette for felles utforsking.

Hensikten med slike samtaler er å forstå hverandres ideer og perspektiver for å kunne tenke sammen og bygge ny kunnskap. 

    Lærere kan bidra på mange måter

    • ved å knytte pågående aktiviteter til tidligere erfaringer, slik at elevene kan se at kunnskap de har kan brukes til å løse nye oppgaver,
    • ved å knytte elevenes idéer til nye pedagogiske opplegg som innebærer nye måter å lære fag eller emner,
    • ved å modellere måter å bruke språket slik at elevene ser hvordan samtaler kan brukes til å dele og utvikle kunnskap.

    Hvordan utvikle en dialogisk kultur?

    Gjennom å modellere og fremme dialogisk samhandling, kan læreren bidra vesentlig til en «dialogisk klasseromskultur» som fremmer læring.

    Underviser og studenter i dialog.
    Foto: Audun Bjerknes/UiO

    Hvordan få til produktive samtaler i grupper?

    For at gruppesamtaler skal være produktive, trenger elevene strategier for hvordan de kan lære gjennom samtaler. Dette faller ikke alltid naturlig.

    For å kunne utvikle gode læringssamtaler, må læreren både modellere dialogen i sin interaksjon med klassen, og vise elevene hvordan en kan bruke utforskende samtaler i gruppeaktiviteter. Dette innebærer blant annet å arbeide med gode normer for samtaler eller utvikle samtaleregler.

    Hvordan jobbe fram gode normer for samtaler?

    Samtaleregler er normene vi følger når vi snakker med andre, ofte uten at vi reflekterer over dem. Elever trenger å lære og bruke samtalen som verktøy for læring. Å bli enige om felles samtaleregler i klassen har vist seg å være en god støtte for å fremme slik kompetanse.

    Rammeverk som viser hva muntlige ferdigheter består av

    Oracy Cambridge har laget et rammeverk som lærere, elever og skoleledere kan bruke i arbeidet med å utvikle elevers muntlige ferdigheter.

    Rammeverket spesifiserer de ulike ferdighetene unge mennesker trenger å utvikle for å håndtere forskjellige talesituasjoner. Rammeverket er basert på tilgjengelige ressurser og forskning, i samråd med en rekke eksperter.

    Rammeverket er designet for å hjelpe skoleledere, lærere og elever å forstå de fysiske, lingvistiske, kognitive og sosiale/emosjonelle ferdighetene som gjør vellykket diskusjon, inspirerende tale og effektiv kommunikasjon mulig.

    Slik kan du bruke teknologi til å støtte dialogen

    Ønsker du å bruke digital teknologi på en måte som fremmer deltagelse og dialog i undervisningen din?

    Samtavla er laget for å få flere engasjert i den gode læringssamtalen, men det er avgjørende hvordan læreren bruker verktøyet. Lærerens oppgave er å kombinere dialogisk praksis og teknologi i klasserommet.

    Samtavla erstatter ikke det faglige innholdet, men er et verktøy som oppfordrer til dialog i ulike undervisningsopplegg.

    Underviser som bruker Samtavla for å støtte dialog i klasserommet.
    Foto: Shane Colvin/UiO

    Vi som står bak disse ressursene

    Ressursene på denne nettsiden er utviklet av prosjektet Thinking Together ved Universitetet i Cambridge. De er oversatt og bearbeidet av forskningsprosjektene DiDiAC og Muntlig mestring ved Institutt for pedagogikk (Universitetet i Oslo).

    Gjennom samarbeid med våre partnere jobber vi med forskning og kompetanseutvikling for å fremme muntlig mestring i både grunnskole og høyere utdanning. Våre samarbeidspartnere inkluderer: FIKS, NDLA, Senter for barn og medier, Oracy Cambridge, Nordre Follo kommune og Asker kommune, i tillegg til en rekke nasjonale og internasjonale forskere.