English version of this page

Fikk 15,5 millioner til å forske på språkferdigheter og elever som er faglig sterke mot alle odds

Forskerne Johan Braeken og Nani Teig ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet fikk tildelt to prosjekter innen Forskningsrådets tematiske utlysning på området utdanning og kompetanse.

Hvordan sikre gode målinger av barns språkferdigheter?

Prosjektet "Screening Early and Adaptively for Language Skills" (SEALS) ledes av

Portrett av Johan Braeken
Idet vi går inn i sommerferien, har Forskningsrådet publisert resultatene av siste søknadsrunde. En som fikk finansiering er Johan Braeken ved CEMO Senter for pedagogiske målinger (foto: UiO).

professor Johan Braeken ved Senter for pedagogiske målinger (CEMO), og er tildelt 7,6 millioner via Forskningsrådets utlysning Forskerprosjekt for fornyelse.

Sosial ulikhet i tidlig språkutvikling hos barn kan hindre senere suksess i utdanning og arbeidsliv.

Derfor er det viktig med gode diagnostiske screening-verktøy for å oppdage og ta tak i ulikhetene tidlig nok, og dette skal prosjektet bidra til.

Nye verktøy til utdanningsforskere og -praktikere

Målet er en metodologisk verktøykasse for design og validering av tester, som også vil være til nytte for praksisfeltet som jobber med testing.

Håpet er at prosjektet kan bidra til å heve kvaliteten på psykometriske målinger som måler psykologiske fenomener, også utover språkferdigheter.

Braeken er glad for tildelingen:

– Jeg tror det blir veldig gøy. Prosjektet er et metodeprosjekt med potensial for direkte anvendelse og jeg har et fantastisk prosjektteam!

Med seg på prosjektet har han førsteamanuensis Ellen Brinchmann fra Institutt for spesialpedagogikk, Muirne Paap fra universitetet i Groningen og Anne Arnesen fra Nasjonalt Utviklingssenter for Barn og Unge.

Senterleder Rolf Vegar Olsen gratulerer:

– Dette er et spennende prosjekt som viser at utvikling av gode målinger er viktig for utdanningsforskning og praksis. CEMO er også glade for at vi med dette prosjektet bidrar med en kick-start for CREATE - Senter for forskning på likhet i utdanning som åpner denne høsten.

Skal studere faglig sterke elever

Hva er det som gjør at enkelte elever med begrensede utdanningsressurser lykkes?

Førsteamanuensis Nani Teig fra Institutt for lærerutdanning og skoleforskning får 8 millioner i kategorien Forskerprosjekt for unge talenter. Hun skal lede Academic resilience in mathematics and science (ARISE)-prosjektet.

Portrett av førsteamanuensis Nani Teig
Førsteamanuensis Nani Teig er et av de unge forskertalentene som har fått midler til sitt prosjekt.

Forskeren fremhever at det er viktig for utdanningsfeltet generelt og lærerutdannere og politikere spesielt å vite mer om hva vi kan lære av disse faglige sterke elevene.

– Funnene fra prosjektet vil kunne bidra til å gjøre matematikk- og naturfagsundervisning mer rettferdig og inkluderende for alle elever, sier Nani Teig.

Norge er regnet som et egalitært land, men også her øker den sosiale ulikheten. Utdanning blir gjerne fremhevet som en viktig investering for å utjevne sosiale forskjeller.

Blant kollegaene fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet som deltar er professor Ronny Scherer og forskerne Trude Nilsen og Hege Kaarstein. I tillegg deltar forskerkollegaer fra blant annet OsloMet og NTNU og et utvalg internasjonale utdanningsinstitusjoner.

Høy relevans for grunnopplæringen

Dekan Rita Hvistendahl overbringer gratulasjoner fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet:

– Dette er to viktige prosjekter med høy relevans for grunnopplæringen. Vi gratulerer og ønsker til lykke med forskningen! Samtidig takker vi alle som har søkt for det store arbeidet som er lagt ned i søknadene.

124 millioner til å forske på utdanning og læring (forskningsradet.no)

Hva er det som gjør at noen elever med begrensede utdanningsressurser tar utfordringen og lykkes? (Institutt for lærerutdanning og skoleforskning)

– Vi har ikkje råd til at nokre barn blir liggande bak andre (CREATE - Senter for forskning på likhet i utdanning)

Av Linn Kristin Stølan, Magnus Heie, Monica Bjermeland