IDEA Seminar: Kunstig intelligens i fremtidens utdanning

Hva har kunstig intelligens (KI) og utviklingen av verktøy som ChatGPT å si for fremtidens utdanning?

Artificial intelligence in future education

En illustrasjon av en menneskehjerne i en menneskeaktig robot sitt hode, med et kvinnelig ansikt i profil.
Foto: Pixabay

Se presentasjonene fra seminaret:

English text below

Kunstig intelligens (KI) og verktøy som ChatGPT medfører store utfordringer og nye muligheter, men hvilken betydning har dette for våre utdanninger nå og i fremtiden?

I forkant av LINK – Senter for læring og utdanning sin Snakk Om serie, "ChatGPT, hva gjør vi nå?", inviterer vi til et eget IDEA Seminar på UV der vi stiller de overnevnte spørsmålene til forskere og undervisere som har startet arbeidet med å finne mulige svar.

Alle som er nysgjerrige er velkommen! Seminaret vil foregå på HES rom 241, men også via Zoom. Meld deg på og kryss av i skjemaet om du ønsker en Zoom-lenke.
Vel møtt!

Trykk her for å melde deg på

Program

Velkommen med visedekan Crina Damsa

Utdanningsvitenskapelig forskning på AI: Fra Intelligent Tutoring Systems til ChatGPT,
med Anders Mørch - professor ved Institutt for pedagogikk.
Mørch viser til trekk ved utviklingen av KI i utdanning og diskuterer forholdet mellom "sterk" AI og menneske-sentrert AI (HCAI), basert på egen forskning.  

Kunstig intelligens og store språkmodeller,
med Jan Tore Løning - professor ved Institutt for informatikk.
Språkteknologi er et område innen KI hvor det skjer store fremskritt. Mest kjent er ChatGPT, som er basert på en stor språkmodell. Vi vil se på teknologien, noen muligheter og noen begrensninger den har.

KI i undervisning: ChatGPT and active learning in science
med Tor Ole Bigton Odden - førsteamanuensis ved Fysisk Institutt og Center for Computing in Science Education
What role can language models like ChatGPT serve in students' discussions of thought experiments and specially-designed conceptual questions designed to address common misconceptions? Bigton Odden discusses potential uses and pitfalls for students, instructors, and educational designers.

Studenters brukererfaringer
Sarosh Rafi og Trym Vindenes Berge

Refleksjoner, 
med Sten Ludvigsen - professor ved Institutt for pedagogikk.
Hvilke typer kunnskap og tekster skal inngå i undervisning? Hvilke didaktiske vurderinger bør revurderes? Hvordan kan ChatGPT utforme undervisningsforløp? Og hvilke former for vurdering blir aktualisert?

Panel- og åpen diskusjon.
 

Målgruppe

Alle undervisere, studenter og administrativt ansatte som er interessert i utfordringer og muligheter knyttet til kunstig intelligens i utdanning.


AI and digital programs like ChatGPT create both new challenges and opportunities for universities, but what does this mean for education today and in the future?

In association with LINK's upcoming Snakk Om series, ChatGPT, what do we do now?, we invite you to our IDEA Seminar at UV where we ask researchers and teachers who have already starting working to find possible answers to the issues of AI in education.

Anyone curious about this issue is welcome! The seminar is held in HES room 241, as well as through Zoom. When registering, you can select if you require a Zoom link.

Click here to register

Program

Welcome by Vice Dean Crina Damsa.

Educational science research on AI: From Intelligent Tutoring Systems to ChatGPT,
with Anders Mørch - Professor with the Department of Education (IPED)
Mørch shows the development of AI in education and discusses the relationship between "strong" AI and human-centred AI (HCAI), based on his research. 

AI and large language models,
with Jan Tore Løning- Professor with the Department of Infomatics (IFI)
Language technology is an area with AI that is achieving significant progress. The most known large language model is ChatGPT. We will look at this technology and some of the possibilities and limitations it has.

KI i undervisning: ChatGPT and active learning in science
with Tor Ole Bigton Odden - Associate Professor at the Physics Institute and Center for Computing in Science Education
What role can language models like ChatGPT serve in students' discussions of thought experiments and specially-designed conceptual questions designed to address common misconceptions? Bigton Odden discusses potential uses and pitfalls for students, instructors, and educational designers.

User experience of students
Sarosh Rafi og Trym Vindenes Berge

Reflections,
with Sten Ludvigsen - Professor with the Department of Education (IPED)
What types of knowledge and text should we include in education? Which didatic assessments should be reconsidered? How can ChatGPT help to design teaching courses? And which forms of assessment can be actualized?

Panel discussion and discussion involving the audience.

Target Audience

Teachers, students and administrative staff that are interested in the challenges and opportunities connected with AI in education.

Use of English will be considered if necessary for the audience, please, indicate that when you sign up. 

Emneord: IDEA, Kunstig intelligens, Chat gpt, ChatGPT, Utdanning og teknologi, utdanning, AI
Publisert 28. feb. 2023 09:32 - Sist endret 27. mars 2023 13:13