Bruk av kunstig intelligens (KI) i høyere utdanning har vært gjenstand for debatt om både muligheter og utfordringer.
- UiO har utarbeidet en oversikt over hvilke KI-verktøy som er godkjent for bruk
- Studenter og ansatte kan blant annet bruke UiOs eget verktøy, GPT UiO
UV-fakultetet utforsker KI i undervisning
Prosjektet "KI i høyere utdanning ved UV" startet opp i september 2023. Et sentralt formål er å undersøke hvordan bruk av KI kan brukes i undervisning og studenters læring ved UV-fakultetet.
Prosjektets bakgrunn
I kjølvannet av den teknologiske utviklingen det siste året, har det oppstått et stort behov for veiledning og konkrete eksempler på informert og ansvarlig bruk av KI i høyere utdanning.
UV-fakultetet har derfor satt i gang to tiltak:
1) Opprettelsen av en ekspertgruppe som skal arbeide med en strategi om KI i utdanning, undervisning og læring som bygger på nyere forskning om KI i bruk i høyere utdanning.
2) IDEA (ressursenhet ved UV) oppretter et prosjekt som omhandler hvordan nye teknologier og generativ KI kan fungere som ressurs for undervisning og læring ved UV-fakultetet. Prosjektet skal bidra med undervisningsdesign, veiledning og ressurser for undervisnings- og vurderingsarbeid, samt for studenters læring.
Organisering
Ekspertgruppe
Fakultetet har opprettet en ekspertgruppe ledet av professor Sten Ludvigsen. Ekspertgruppen skal arbeide med en strategi om KI i undervisning og læring fra september-desember 2023, og består av følgende medlemmer:
- Sten Ludvigsen (professor, IPED)
- Anders Mørch (professor, IPED)
- Øystein Gilje (professor, ILS)
- Marte Blikstad-Balas (professor, ILS)
- Charalampos Themistocleus (førsteamanuensis, ISP)
- Henrik Tjønn (IDEA, sekretær)
Prosjektgruppe
Prosjektet består også av en prosjektgruppe som blant annet skal arbeide med KI-baserte ressurser til publisering på IDEAs nettsider (fra 1. november 2023-1. juni 2024).
Faglig leder er professor Greta Gudmundsdottir (ILS).
Prosjektgruppen er organisert som arbeidsgruppe (A) og rådgivende ekspertgruppe av undervisere (B)
Arbeidsgruppen (A) består av:
- Greta Gudmundsdottir (professor, ILS)
- Torgeir Christiansen (sjefingeniør, ILS)
- Maja Nordtug (postdoktor, IPED)
- Ane Røvik Wahlen (seniorkonsulent, IPED)
- Louie Lei Wang (postdoktor, ISP)
- Maryem Challoiui (IDEA StudentTeam)
- Ola Swang (IDEA StudentTeam)
- Morten Andreas Høgland (IDEA StudentTeam)
- Koordinator Henrik Tjønn (rådgiver, IDEA)
Rådgivende gruppe av undervisere (B)
Undervisere på UV som gjennomfører relevant FoU-arbeid / kan bidra med eksempler fra egen undervisning:
- Anders Mørch (professor, IPED)
-
Ulrikke Elisabeth Rindal (førsteamanuensis, ILS)
-
Karsten Korbøl (universitetslektor, ILS)
IDEA ønsker forslag til deltakere fra instituttene.
Ressurser om KI i høyere utdanning
- Lær om de godkjente AI-verktøyene som er tilgjengelige for bruk på UiO (Whisper, Autotext og UiO ChatGPT)
- Prøv UiO ChatGPT
- Les om bruk av tjenester som benytter kunstig intelligens på UiO
- Les mer om hvordan du som underviser ved UiO kan bruke KI
Rapport om studentbruk av ChatGPT for læring ved UV
IPED-forskere Sten Ludvigsen, Anders Mørch og Rebekka B. Wagstaffe har publisert en rapport om studentbruk av ChatGPT for å støtte klasseromsundervisning. Les rapporten ved å følge lenken nedenfor.
- Lett å bruke - vanskelig å forstå: studenters samtaler og bruk av generativ KI:ChatGPT (PDF)
- Hør på Læring-podcasten Kunsitg intelligens er lett å bruke, men vanskelig å forstå.
Hvordan kan KI støtte utdanning?
KI-programmer, som ChatGPT, har stort potensiale til å støtte undervisning og utdanning ved å blant annet:
- generere eksempeltekster, passasjer eller materiale for klasseromsbruk,
- hjelpe til med brainstorming,
- imøtekomme spesielle behov og læringsvansker,
- oversette engelsk materiale til andre språk.
Det dukker selvfølgelig også opp bekymringer om bruk av generativ kunstig intelligens som ChatGPT:
- Studentplagiering, juks og læringstap,
- Produksjon av partisk innhold,
- En økning av feilinformasjon.
Lær mer ved å lese en kort rapport om Exploring Generative AI Tools in Classrooms from Stanford University (PDF)
Hvordan kan jeg oppdage KI-generert tekst?
Generativ kunstig intelligens “Classifiers” er designet for å oppdage utdata produsert av KI, for eksempel tekst generert av ChatGPT.
Merk at det er flere forskjellige klassifiseringer tilgjengelig for å hjelpe med å oppdage KI-produsert tekst, men disse gjenkjenningsverktøyene er ikke perfekte eller pålitelige. Ifølge LINK, eksisterende verktøy for å avsløre bruk av KI ivaretar ikke personvern i henhold til GDPR og bør ikke anvendes. Denne teknologien har også svakheter som gjør den uegnet. For eksempel, disse verktøyene kan feil identifisere tekst generert av menneskelig og kunstig intelligens. Du må derfor være kritisk og bruke egen dømmekraft, også i hvordan du utformer dine krav og former for vurdering.
Les mer om:
- AI detection tools produce mixed results (PDF)
- 15 ting som ChatGPT ikke klarer (Universitetet i Agder nettside)
Hvordan kan jeg respondere til bruk av KI?
LINK - Senter for læring og utdanning - gir informasjon om viktige implikasjoner KI har for høyere utdanning og gir råd om hvordan vi kan tenke rundt bruk av denne teknologien på kort og lengre sikt.
IDEA workshop-serie - KI i undervisning
Gjennom vårsemesteret 2024 organiserer IDEA workshops om undervisning med AI. Her kan du finne ressursene fra hver workshop.