Tidligere arrangementer
Skoler og skoleeiere har i mange år arbeidet tett med både høgskoler og universiteter. Kan slike samarbeid belyse hva slags forskning som kan være relevant for utviklingsarbeid i skolens planlegging- og utviklingsgrupper?
The fifth annual QUINT conference, will bring together world leading scholars with a keen interest in discussing the many aspects of measuring teaching quality. Registration closes May 21.
Master Gøril Brataas ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling "Å lære å støtte elevers tekstarbeid: Utforsking av en praksisbasert tilnærming i utdanningen av norsklærere" for graden Philosophiae Doctor (ph.d.).
Master Gøril Brataas ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning avholder prøveforelesning over oppgitt emne: Det profesjonelle norsklærerblikket - empiriske og teoretiske perspektiver
UiO og UiT inviterer til et seminar med presentasjon av den nylig publiserte antologien, “Transforming University based Teacher Education through Innovation. A Norwegian Response to Research Literacy, Integration and Technology”
Master Julie Casoli Uvsløkk ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling "From policy to practice. Framing intercultural competence in naturally occurring English and French instruction in Norway" for graden Philosophiae Doctor (ph.d.)
Master Julie Casoli Uvsløkk ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning avholder prøveforelesning over oppgitt emne: "Evolving conceptualizations of intercultural competence for world/democratic citizenship in additional language education: Mental or performative? Static ordynamic? Constant or situated? Political or apolitical?"
“Pupil, English Teacher, Researcher: A Native English Speaker's Perspective".
Velkommen til avskjedsforelesning med Glenn Ole Hellekjær.
Velkommen til sluttlesing for ph.d.-kandidat Kjersti Løken Ødegaard, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO.
Sluttleser er Andreas Lund, professor emeritus ved ILS.
Vi setter søkelys på læreplanen som utgangspunkt for læreres arbeid: Hvordan påvirker utformingen av læreplanen det pedagogiske arbeidet? Fungerer LK20 som en samfunnskontrakt og et grunnlag for et fellesskap?
Velkommen til sluttlesing for ph.d.-kandidat Hanna Pauliina Røkenes, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO.
Sluttleser er Luca Tateo, professor ved Institutt for spesialpedagogikk.
Master Cecilie Weyergang ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling "Kritisk lesing i vurdering og undervisning. En utforskning av hvordan kritisk lesing av sakprosa kan operasjonaliseres innenfor norskfaget og samfunnsfaget" for graden Philosophiae Doctor (ph.d.)
Master Cecilie Weyergang ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, avholder prøveforelesning over oppgitt emne: "Metodologiske utfordringer med å oversette teorier om kritisk lesing til klasseromspraksis"
Tverr- og flerfaglighet blir ofte løftet fram som løsningen på vår tids store samfunnsutfordringer. Vi kan lese om dette i UiOs Strategi 2030, i Utsynsmeldingen og vi finner det i utlysninger hos NFR, EU og lignende.
I dette seminaret ser vi på muligheter og utfordringer knyttet til tverr- og flerfaglighet i forskning. Vi får ulike perspektiver på hva det kan innebære: i søknader, på det praktiske og teoretiske planet med mer. Vi vil få høre om hvordan man kan bygge fram en solid tverrfaglig forskningskultur, og vi vil se bakover og framover i tverrfaglighetens historie.
Lærerutdanningen og praksisfeltet er i seg selv tverrfaglig. Tematikken vil derfor bli fulgt opp i lærerutdanningen til høsten.
Velkommen til sluttlesing for ph.d.-kandidat Bas Senden, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO.
Sluttleser er Ridwan Maulana, University of Groningen.
Velkommen til midtveisevaluering for ph.d.-kandidat Nasrin Ulfat, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO.
Midtveisleser er Peter Wikström ved Karlstads universitet.
Er opplæringsloven Norges nest viktigste lov etter Grunnloven?
Tre tverrfaglige tema i skolens læreplaner – hvor gode verktøy er de for utdanning for bærekraftig utvikling?
Master Viviana Daza ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling "Emerging Third Spaces in Teacher Education. Examining collaboration among preservice teachers and school- and university-based teacher educators" for graden Philosophiae Doctor (ph.d.)
Master Viviana Daza ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning avholder prøveforelesning over oppgitt emne: "Models, outcomes and sustainability of partnerships in teacher education."
Alle mener noe om skolen, fordi den angår oss alle. Men hva sier forskerne som hver dag undersøker tilstanden i norske klasserom?
Master i utdanningsledelse Kristin Belt Skutlaberg ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling: "Å være rektor i arbeid med langvarige saker knyttet til elevers psykososiale skolemiljø – mellom pedagogikk, etikk og juss" for graden Philosophiae Doctor (ph.d.).