Om arrangementet
Koronagenerasjonen er alle de elevene og studentene som fikk sine vitnemål endret som følge av avlysninger av eksamen eller endringer i eksamensformer som følge av koronaviruset våren 2020. Det har alt vært holdt en del seminarer om hvordan hjemmeundervisning påvirket elever og læreres hverdag. I dette seminaret rettes oppmerksomheten mot de formelle sidene ved opplæringen. Fikk mange elever og studenter svekket muligheten til å komme inn på skoler og studier de ønsket? Vil det hefte ved legitimiteten til disse elevene og studentenes vitnemål at eksamen ikke ble gjennomført på vanlig måte? Norske forskere vil først kort presentere en rekke spørreundersøkelser som har blitt gjennomført i grunnopplæringen og høyere utdanning, og reflektere over hvilke konsekvenser de ser at endringene i elevene og studentenes vitnemål får for elever og studenter. Etter en pause vil vi bringe inn Nordiske og Europeiske perspektiver og åpne for spørsmål fra tilhørere.
Videoopptak fra webinaret:
Program og videoinnhold:
(tidsrom for bidrag i videoen fremgår under)
Innledning v/ Inga Bostad, prosjektleder NordEd, og Sverre Tveit, prosjektkoordinator NordEd
Presentasjonen: Inga Bostad og Sverre Tveits innledning.pdf
Tidsrom i video: 00:00-08:30
Erfaringer med Korona i grunnskolen v/ Marte Blikstad-Balas, mfl, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo
Presentasjonen: Marte Blikstad-Balas sin presentasjon.pdf
Tidsrom i video: 08:30-19:30:
Erfaringer med Korona i videregående skole v/ Lise Vikan Sandvik mfl, Institutt for lærerutdanning, NTNU
Presentasjonen: Lise Vikan Sandvik sin presentasjon.pdf
Tidsrom i video: 19:30-33:30:
Spørsmål om Korona til skolenorge v/ Roger André Federici, NIFU
Presentasjonen: Roger André Federici sin presentasjon.pdf
Tidsrom i video: 34:50-46:00
Erfaringer med Korona i høyere utdanning v/ Inger Marie Dalehefte mfl, Institutt for pedagogikk, Universitetet i Agder
Presentasjonen: Inger Marie Dalehefte sin presentasjon.pdf
Tidsrom i video: 49:50-01:02:30
Svenskenes erfaringer med Korona i skole og høyere utdanning v/ Christian Lundahl, Örebro universitet
Presentasjonen: Christian Lundahl sin presentasjon.pdf
Tidsrom i video: 01:03:00-01:15:40
European experiences of Covid19, AEA-Europe Assessment Cultures SIG v/ Andrew Watts, Cambridge Assessment
Presentasjonen: Andrew Watt sin presentasjon.pdf
Tidsrom i video: 01:16:00-01:30:50
Spørsmål og svar fra tilhørere
Tidsrom i video: 01:30:50-01:36:00
PAUSE (tidsrom i video: 01:36:00-01:50:00)
Kommentar fra Malcolm Langford, CELL, UiO
Presentasjonen: Malcolm Langford sin presentasjon.pdf
Tidsrom i video: 01:50:00-02:06:00
Kommentar fra Øystein Gilje, FIKS, UiO
Presentasjonen: Øystein Gilje sin presentasjon.pdf (se også samleside FIKS)
Tidsrom i video: 02:06:00-02:20:30
Plenumsdiskusjon med bidragsyterne og spørsmål fra tilhørere
Tidsrom i video: 02:20:30-03:05:10
Avslutning v/ Sverre Tveit, prosjektkoordinator NordEd
Tidsrom i video: 03:05:10-03:07:12