English version of this page

KI i høyere utdanning

Med den raske utviklingen av kunstig intelligens (KI) har det blitt stadig viktigere å forstå hvilke teknologier som er tilgjengelige, hvordan de best kan brukes som støtte i utdanningen, og hvilke utfordringer som må identifiseres og tas i betraktning for bruk av KI i høyere utdanning. IDEA er dedikert til å skape støttesystemer som legger til rette for kreativ og ansvarlig bruk av KI-verktøy til pedagogisk bruk.

Bildet kan inneholde: datamaskin, hånd, personlig datamaskin, laptop, netbook.

Lær mer om IDEAs arbeid med kunstig intelligens i høyere utdanning

Få mer informasjon om Det utdanningsvitenskapelige fakultetets arbeid om KI i utdanning, inkludert IDEAs prosjekt om KI i høyere utdanning.

Godkjente KI-verktøy ved UiO

Lær hvilke kunstig intelligens (KI) verktøy som er tilgjengelige ved UiO for studenter og ansatte.

Ofte stilte spørsmål (FAQ)

1. Hvordan kan KI støtte utdanningen?

KI-programmer som GPT UiO og Microsoft Copilot har betydelig potensiale til å støtte undervisning og utdanning ved å:

• Generere eksempeltekster, passasjer eller materiale for bruk i klasserommet.
  • Assistere med idémyldring.
  • Tilpasning for studenter med spesielle behov og lærevansker.
  • Oversette engelsk materiale til andre språk.

Imidlertid reises det bekymringer når det gjelder bruken av generativ kunstig intelligens som GPT UiO og Microsoft Copilot angående:

• Studentplagiat, juks og tap av læring.
  • Produksjon av partisk innhold.
  • Økt spredning av feilinformasjon.

Lær mer ved å lese en kort rapport fra Stanford: Exploring Generative AI Tools in Classrooms from Stanford University (PDF) (engelsk tekst)

2. Hvordan kan jeg svare på bruken av KI?

LINK - Senter for læring og utdanning - gir informasjon om de viktigste implikasjonene av KI i høyere utdanning og tilbyr råd om hvordan man bør takle bruken av denne teknologien på kort og lang sikt.

3. Finnes det en måte å oppdage KI-generert tekst på?

Generativ kunstig intelligens "klassifiseringsverktøy" er designet for å oppdage utdata produsert av KI, som for eksempel tekst generert av ChatGPT.

Vær oppmerksom på at det finnes flere forskjellige klassifiseringsverktøy tilgjengelig for å hjelpe med å oppdage KI-generert tekst, men disse verktøyene er ikke perfekte eller pålitelige. Ifølge LINK oppfyller eksisterende verktøy for å oppdage KI-bruk ikke personvernstandardene i GDPR og bør ikke brukes. Denne teknologien har også svakheter som gjør den uegnet. For eksempel kan disse verktøyene feilaktig identifisere tekst generert av mennesker som KI-generert og omvendt. Derfor må du være kritisk og bruke din egen dømmekraft, inkludert i hvordan du formulerer dine oppgavekrav og vurderingsform.

Videre lesing:

4. Hvordan kan jeg lære mer om å bruke KI i utdanningen ved UiO?

IDEA har jobbet med å opprette en samlet liste over ressurser som pedagoger kan utforske selv for å lære mer om KI. Denne listen er inkludert nedenfor. Imidlertid er den beste måten å forstå disse verktøyene på å øve på å bruke dem aktivt.

Ønsker du en praktisk læringsopplevelse designet for å hjelpe deg med å bruke KI effektivt i utdanningskontekst? Delta på en av våre workshops for en engasjerende og samarbeidsfokusert læringsopplevelse.

Raske veiledninger fra våre workshops

Vurdering med og i lys av KI

Eksamensdesign

IDEAs anbefalte ressurser

IDEA har sammensatt følgende interne og eksterne ressurser for å veilede din egen utforskning av tilgjengelige KI-teknologier, deres pedagogiske anvendelser og andre relevante hensyn.

Grunnleggende introduksjon til KI

• Kunstig intelligens (KI) ved UiO: Utforsk UiOs godkjente verktøy, potensielle bruksområder for både studenter og lærere, prinsipper for bruk av AI i utdanning og mer.
  • Norwegian OpenAI Lab: Besøk den norske OpenAI Lab-siden for ytterligere informasjon om KI og for å utforske tilgjengelige arrangementer og webinarer.

Bruk av KI i undervisning

Etisk og juridisk rammeverk ved bruk av KI

Opplæringstilbud utenfor UiO

Er du interessert i å utforske mer uavhengig om bruk av KI i pedagogikk? Du kan lære mer gjennom disse gratis offentlig tilgjengelig nettkursene.

Elements of AI Digital Norway Generative AI in Teaching and Learning
Elements of AI har som mål å gjøre kunstig intelligens forståelig for alle gjennom dette gratis, omfattende nettkurset. Digital Norway tilbyr en rekke e-læringskurs innen KI og digital kompetanse. Denne undervisningsressursen fra University of Virginia tilbyr flere moduler om ulike temaer om KI i undervisning og læring.

Ingen kommende arrangementer

IDEA oppdaterer kontinuerlig ressursene våre og støtten for GenKI-bruk i høyere utdanning. Hvis du har forslag til nye ressurser eller måter IDEA kan støtte undervisningen din med GenKI på, vennligst send oss dine kommentarer ved å bruke dette tilbakemeldingsskjemaet.

Del tilbakemeldingen din om GenAI med IDEA