NOKUTs nasjonale evaluering av lektorutdanningene viste at det skjer mye godt kvalitetsarbeid i de ulike utdanningene, men at institusjonene i for liten grad er kjent med hva de andre gjør. NOKUT anbefaler derfor institusjonene å «øke graden av samarbeid med andre institusjoner for å lære av hverandres erfaringer før man igangsetter endringer på egen institusjon».
Lektorutdanningskonferansen 2023 har som mål å styrke samarbeidet og erfaringsdelingen mellom de institusjonene som tilbyr lektorutdanning i Norge. Konferansens tema er «Hvordan skape kvalitet i lektorutdanningene?».
Program for konferansen
16. november: Auditorium 1, Georg Sverdrups hus, UiO
9.00-10.00 Registrering i foajeen Georg Sverdrups hus
10.00-10.15 Velkommen! Åpning av konferansen ved viserektor for utdanning Bjørn Stensaker
10.15-11.00 NOKUTs kvalitetsområder som verktøy i oppfølgingen av evalueringen av lektorutdanningene ved Administrerende direktør Kristin Vinje og seksjonssjef Stein Erik Lid i NOKUT
11.00-11.15 Pause
11.15-12.00
"Hva kan vi lære av hverandre? Gode eksempler fra den nasjonale evalueringen av lektorutdanningen". Førsteamanuensis Inga Staal Jenset, leder av sakkyndig komité i NOKUTs evaluering av lektorutdanningene.
12.00-13.00 Lunsj i Sverdrup spiseri (bibliotekskafeen)
13.00- 13:40 Debatt og hvordan nasjonale myndigheter kan bidra til kvalitet i lektorutdanningene. Innleding av statssekretær i Kunnskapsdepartementet Oddmund Løkensgard Hoel. Ordstyrer: Professor i norskdidaktikk og faglig leder av Lektorprogrammet ved UiO, Jonas Bakken
13:40-14:20 Gruppearbeid
14:20-15:00 Tilbakemeldinger fra gruppene
15.00-15.15 Pause
15.15-16.00 Panelsamtale om rekruttering til lærerutdanning. Ordstyrer: Professor i norskdidaktikk og faglig leder av Lektorprogrammet ved UiO, Jonas Bakken
Paneldeltakerer:
- Kaspara Halkjelsvik, leder av Pedagogstudentene
- Gunn Gallavara, seniorrådgiver i Utdanningsforbundet
- Ingeborg Øvern, lektor ved Hartvig Nissens skole
- Cecilie Thorbjørnsen Mork, studieleder for lektorutdanningen ved Universitetet i Agder
19:30 Aperitif og middag- Sudøst
17. november: Thon Hotel Opera, Oslo sentrum
9.00-10.10 Parallellsesjoner
Sesjon 1A: Helhet og sammenheng i programdesign (Storsalen, kl. 9.00-10.10)
- Endre Brunstad (UiB): Forankre og forandre: Redesign av lektorutdanninga ved UiB
- Cecilie T. Mork (UiA): Helhet og sammenheng i lektorutdanningen ved UiA
- Helene Hauge (NTNU): Lektorstreng: Helhet og sammenheng i NTNUs lektorutdanning
Sesjon 1B: Kvalitet i praksisopplæringen (Grupperom, kl. 9.00-10.10)
- Ingeborg Øvern (Hartvig Nissens skole): Studentens stemme i veiledning: hvordan bruk av verktøy i veiledning kan bidra til å fremme studenters perspektiv
- Åge Diseth (UiB): Bruk av refleksjonsnotater i lektorutdanningen
- Hella Veierud Busch (UiT) og Maiken Olsen (Kvaløya vgs.): Tettere oppfølging i praksis
10.10-10.20 Pause
10.20-11.30- Parallellsesjoner
Sesjon 2A: Kvalitet i campusundervisning (Storsalen, kl. 10.20-11.30)
- Merethe Skårås (MF): Bruk av praktisk-estetiske læringsformer for å styrke kapabiliteter og fremme sosial bærekraft i lektorutdanningen
- Joke Dewilde (UiO): Å skrive masteroppgave i flerspråklighet på Mi Lenga-programmet
- Anita Normann (NTNU): Fra auditoriumsbaserte fellesforelesninger til studentaktive profesjonsøkter – et forsøk på å skape bedre helhet og sammenheng på tvers av emner i profesjonsfaget
Sesjon 2B: Samspill mellom praksisskole og campus (Grupperom, kl. 10.20-11.30)
- Nina Elisabeth Arnesen, NMBU: Praksisopplæringen i NMBUs LUR (lektorutdanning i realfag) – På vei mot LUR 2.0
- Tone Nusia Brun (Mailand vgs.), Ingunn Parker Bekkhus (Ris skole), Kristine Østbye (Gjettum skole) og Eli Lejonberg (UiO): Når skolebaserte lærerutdannere inntar campus: hvordan bruk av forskningsbaserte verktøy kan fremme studenters refleksjon
- Katrine Nesje (UiO) og Debora Carrai (UiO): DIVA – formative vurderingsdesign med bruk av studenters praksisvideoer
11:30-12:30- Lunsj
12.30-15.00 Foredrag og workshop om erfaringene fra 10 år med ProTed – Senter for fremragende lærerutdanning ved UiO og UiT
- Presentasjon av ProTeds arbeid og den kommende ProTed-antlogien: Transforming University-based Teacher Education through Innovation. A Norwegian response to Research Literacy, Integration and Technology, med særelig fokus kapittel 2. Quality in Teacher Education Programs
- Workshops – Hvordan kan en jobbe videre med kvalitetsarbeid ved egen institusjon?
- Presentasjon i plenum av hva gruppene har kommet frem til og paneldiskusjon – hvordan gå fra idé til handling?
- Avsluttende oppsummering - Hvordan kan en jobbe med innovasjoner i egne LU-program når en ikke har ProTed?
Hovedinnleggsholdere
- Oddmund Løkensgard Hoel, statssekretær i Kunnskapsdepartementet
- Kristin Vinje, administrerende direktør i NOKUT
- Inga Staal Jenset, leder av den sakkyndige komiteen for evaluering av lektorutdanningene
- Ida Hatlevik, ProTed – Senter for fremragende lærerutdanning
Målgruppe
Konferansen er relevant for alle involverte i lektorutdanningene, inkludert vitenskapelige ansatte i disiplinfag, pedagogikk og fagdidaktikk, studieadministrasjon, studieledere, studenter og veiledere i praksisskoler.
Kontakt